River wood, höjer pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #16
    Några ord om regnvatten.
    Det har under lång tid (jag har haft akvarier i 40 år) varit otänkbart att använda regnvatten pga surt nedfall och andra luftföroreningar. På senare år har jag tänkt om, luften är mycket renare och problemet med vatten idag är oftast vattenverken. Jag får vatten från en djupborra, det är ganska lite behandlat men mycket hårt som så ofta i Skåne. Funkar bra till Malawis och levandefödare som jag har koncentrerat mig på.

    Andra vattenverk behandlar vattnet med div. kemikalier, vanligen för att hålla uppe pH men även ämnen som är giftiga för fisk som kloraminer används flitigt. I mitt nyrenoverade hus finns det koppar i vattnet, framförallt i varmvattnet. Ofta men inte alltid måste man behandla även kranvatten för att det ska bli bra. En intressant observation är att mina hundar tycks föredra regnvattnet ute i halvrena skålar istället för det rena kranvattnet inomhus.

    Tanken är att använda regnvatten i samband med vattenbyte för mjukvattenarter som Apistos och andra mjukvattenfiskar. Jag har valt Boraras eftersom jag hade ett litet kar ledigt och med ett litet kar är det lättare att springa med hinkar. Jag börjar alltså med hårt kranvatten, så går de i affären, och byter successivt till regnvatten. Eftersom jag bor på landet med en stor lada med nytt plåttak samlar jag mycket vatten i tunnor. Där finns även löv och barr men de silas bort genom en vanlig lopphåv (inte säker på att alla har sett en lopphåv ).

    Experimentet är helt nytt men jag har i alla fall inga märkliga dödsfall eller andra problem. Nu fungerar inte min metod överallt, sträng kyla gör det lite svårt med regntunnor, koppla om stuprör i hyreshus till balkongen kan kanske bli problematiskt. Det är också mera jobb men eftersom man ändå lägger ner onödigt mycket tid på en fånig hobby så varför inte.

    Tobbe

    Kommentar

    • malingothe
      • February 2016
      • 6

      #17
      Känns lite trixit med regnvattnet eftersom det blir en väldigt ojämt tillgång på färskt.. även om jag tycker tanken är väldigt bra. Vi har ett väldigt stort garage/förråd med ett helt nylagt plåttak som borde kunna fungera som uppsamlings plats.

      Vi har egen vattenbrunn så det bör inte vara en massa kemikalier i det.. däremot undrar man lite hur mycket metaller och dyl, som naturligt finns i marken, som är upplösta i vattnet. Ska se till att skicka in och göra ett vattenprov.

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #18
        Eget brunnsvatten kan vara mycket bra om man bara har koll på kvalitén. Ser att du bor i Dalarna, knepigt område geologiskt, kan skilja mycket från plats till plats. Vissa delar har mycket kalk vilket liksom i Skåne ger hårt vatten.

        Regnvattenprovet är väl egentligen inget man kan rekommendera, som du säger blir tillgången på vatten oregelbunden. Det finns säkert en och annan som kommer att rekommendera osmosvatten, men jag tycker fortfarande att man ska anpassa fiskarna efter det vatten man har och inte tvärtom. Är det för jobbigt kanske man börjar slarva med vattenbyten.

        Tobbe
        Senast redigerad av Tobbe R; 11 February 2016, 06:05.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2891

          #19
          Ursprungligen postat av malingothe
          Känns lite trixit med regnvattnet eftersom det blir en väldigt ojämt tillgång på färskt.. även om jag tycker tanken är väldigt bra. Vi har ett väldigt stort garage/förråd med ett helt nylagt plåttak som borde kunna fungera som uppsamlings plats.

          Vi har egen vattenbrunn så det bör inte vara en massa kemikalier i det.. däremot undrar man lite hur mycket metaller och dyl, som naturligt finns i marken, som är upplösta i vattnet. Ska se till att skicka in och göra ett vattenprov.
          Regnvatten är ju mjukt men pH kan ju likväl stiga till högre värden beroende på växternas konsumtion av CO2. Vill man ha ett permanent lågt CO2 så får man nog tillsätta CO2 (ifall det är en del växter och skapligt med belysning). Annars blir det nog pH lite mera "random" om man trixar med medel, alkottar etc..

          Kommentar

          • malingothe
            • February 2016
            • 6

            #20
            Vill ha ganska mycket växter i akvariumet så ha från början övervägt att skaffa ett CO2 system, men tänkt lite "en sak i taget" eftersom allt kostar. Men missat den "lilla" detaljen att det sänker pH Får börja överväga att skaffa det lite tidigare. Har kollat i tabeller för hur mycket CO2 man har i vattnet vid mitt pH och KH.. inte är det mycket om man jämnför med de optimala värderna

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #21
              Ursprungligen postat av Robot
              Lite ketchup-effekt så ta det försiktigt..
              Ketchup är ju gått med hamburgare Så det är ju inte farligt alls
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              Arbetssätt...