River wood, höjer pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malingothe
    • February 2016
    • 6

    River wood, höjer pH?

    Hej!

    Jag har ett akvarium på 124 l som jag håller på och startar upp (mitt första akvarium). Just nu bor där 11 st svarta neontetror som ska få sällskap av bland annat Fjärilsciklider (mikrogeophagus ramirezi) och någon algätare. Jag införskaffade Sera Quick Test teststickor som visade att mitt vatten har ett pH runt 8 vilket är för högt för fjärilscikliderna. Jag började behandla vattnet med Aquatic Natur Eichen Extrakct 3/2-16. På förpackningen står det att man ska upprepa doseringen tills man upptått önskat pH värde, och då pH knappts ändrat något har jag doserat en gång om dagen. Tyckte det var så konstigt att inget ändrades och då teststickorna tydligen inte alltid är helt säkra köpte jag "vätskebaserda" pH test och då visar det på ett pH i akvariet på 8, men att vattnet i kranen har ett lägre pH på 7,5 (!). Har dubbel kollat båda testerna med samma resultat.

    Jag förstår inte hur pH kan ha blivit högre i akvariet, med pH sänkande behandling, än vad det är ur kran. Har försökt att inreda med saker som inte ska höja pH, det enda jag är osäker på är rötterna som kallas "River Wood". Lyckas inte hitta någon info om dem. Någon som har koll?

    Innehåller akvariumet:
    ECS bottensubstrat (ska vara pH stabiliserande men ej höjande)
    Dragon stone 2st (ska vara kalkfria)
    Fyra olika typer av växter
    Och sen två stycken rötter av typen "River Wood".

    Har idag köpt ytteligare två rötter (River Wood) som jag tänkt lägga ner i akvariumet, så hade gärna velat veta innan om det kan vara de som höjer pH:t.

    Tacksam för svar!

    // Malin
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Rötter har bara kapacitet att sänka ph
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • malingothe
      • February 2016
      • 6

      #3
      Okej, då bör det ju inte vara de som spökar med pH vädet. Någon som har några ideér om vad det är som spökar? Kan det vara att bottensubstratet är så pH stabiliserande att det tar bort efekten från pH sänkande medlet? Men tycker ändå inte att det borde öka..Killen i zoo-affären sa att Aquatic Natur ska vara ett bra märke, någon som har efarenhet om det? Borde kanske prova något annat.. tips?

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        ph-sänkande medel är luriga.. Lite ketchup-effekt så ta det försiktigt..

        Jag skulle nog också gissa på bottenmaterialet då det kanske visserligen stabiliserar men då på för högt ph.

        Har du mätt ditt kh i vattnet?

        Kommentar

        • malingothe
          • February 2016
          • 6

          #5
          Ska ta det försiktigt.. känns så där att "ösa" i en massa medel som inte verkar ge någon effekt. Men får kanske ge det lite tid.

          KH ska (enligt mina stickor som mäter flera värden) ligga någonstans mellan 3-6 dh. GH verkar ligga över 16 dh

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag använde också en gång i tiden AN Ekpreparat och det funkade bra.
            Dock så är ju de flesta sådana preparat rätt korttidsverkande och har man ett väldigt hårt vatten (som du har) så trycks pH rätt snart upp igen.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Jag hade nog inte börjat med att mixtra med vattnet, det är i stort sett omöjligt att få stabilt. Vad gäller fjärilsciklider är deras krav framförallt mjukt vatten, vilket oftast också innebär surt vatten i alla fall när inte vattenverket tillsatt en massa kemikalier. Det viktiga är alltså mjukt vatten, inte pH.

              För att få mjukare vatten( mera korrekt lågt TDS) kan man försöka med torv, lite osäkert, i en del fall funkar det i andra inte. I mitt fall hade jag gjort vattenbyten med regnvatten, eftersom jag har gott om det. Fiskarna klarar nog av hårdare vatten också men vill man ha yngel är det mjukt som gäller. Så det grundläggande rådet är börja med kranvatten, mixtra inte, sänk hårdheten efter hand. Med mixtra menar jag att tillsätta preparat från handeln, eftersom de nästan aldrig vill tala om vad preparaten innehåller ska man heller inte köpa dem.

              Tobbe
              Senast redigerad av Tobbe R; 09 February 2016, 12:46.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Håller med föregående talare.

                ​Just nu, så är det nog bättre att låta allt vara. Tilsätt inget mer. Kolla bara så att inte PH går upp ännu mer.

                Det viktigaste just nu är att få karet stabilt. När det är igång om ett par tre månader, då kan man börja sakta labba med olika saker.

                Helst naturliga saker då, som torv, alkottar, etc.

                fisken kommer vare sig dö eller må skit pga det PH du har nu.

                Däremot kommer den att må skit om du börjar labba för mycket och alla värdena svänger.

                Ta det lugnt nu.


                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Håller med Ken, håll inte på att labba med vattnet! Tror själv inte att det funkar med vare sig alkottar, div. rötter eller något annat krusidull för att sänka PH:t. Tro mig, jag har testat . Fiskarna tar ingen skada av lite högre PH (dom flesta i alla fall), men kan vara lite lurigt att få till ev. ägg.
                  Bättre då att kolla efter arter som gillar lite högre PH .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Håller med Ken, håll inte på att labba med vattnet! Tror själv inte att det funkar med vare sig alkottar, div. rötter eller något annat krusidull för att sänka PH:t. Tro mig, jag har testat . Fiskarna tar ingen skada av lite högre PH (dom flesta i alla fall), men kan vara lite lurigt att få till ev. ägg.
                    Bättre då att kolla efter arter som gillar lite högre PH .

                    //Inger
                    Nu är det lite OT.

                    Men det där med att alkottar inte funkar....

                    Stämmer inte.... och kan stämma.

                    Färska kottar som plockas från träd...prexis innan de ramlar av ger mycket effekt på PH och färg på vatten.

                    Kottar som ramlat av och legat på marken lakas ur ganska fort och ger ingen eller liten effekt.

                    Sedan krävs det ganska många innan man ser effekten.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • malingothe
                      • February 2016
                      • 6

                      #11
                      Då ställer jag den flaskan på hyllan och låter vattnet vila ett tag Det värsta jag vet är att hålla på med onödiga prepparat, men i min naiva värld trodde jag att "en dos med det här så ska vi se att allt blir bra!" Ska se till att hålla koll på det och försöka få ner det sen med lite torv eller alkottar..

                      Inger H
                      Jag har också funderat på lite alternativa sätt att ta vatten.. men hur går du tillväga med regnvattnet? :O Hur samlar du ihop det och vad gör du med det innan du häller det i akvariumet?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ken Olofsson

                        Nu är det lite OT.

                        Men det där med att alkottar inte funkar....

                        Stämmer inte.... och kan stämma.

                        Färska kottar som plockas från träd...prexis innan de ramlar av ger mycket effekt på PH och färg på vatten.

                        Kottar som ramlat av och legat på marken lakas ur ganska fort och ger ingen eller liten effekt.

                        Sedan krävs det ganska många innan man ser effekten.

                        Så är det ju Ken, att man ska plocka färska kottar annars lakas dom ur. I mitt fall så testades allt eftersom jag hade Diskus och ett Ph på 8,3. kan säga att vattnet blev snyggt brunt men PH:t ändrades inte ett skvatt. Jag fick veta, att det var omöjligt att sänka PH på det här sättet om man har en hårdhet på vattnet som visade?.... Kommer tyvärr inte ihåg denna diskussion som pågick då om vattenkemin. CO2 är ju ett sätt att sänka PH vilket jag också gjorde, så jag fick då ner det till 7,6 .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av malingothe
                          Då ställer jag den flaskan på hyllan och låter vattnet vila ett tag Det värsta jag vet är att hålla på med onödiga prepparat, men i min naiva värld trodde jag att "en dos med det här så ska vi se att allt blir bra!" Ska se till att hålla koll på det och försöka få ner det sen med lite torv eller alkottar..

                          Inger H
                          Jag har också funderat på lite alternativa sätt att ta vatten.. men hur går du tillväga med regnvattnet? :O Hur samlar du ihop det och vad gör du med det innan du häller det i akvariumet?

                          M, jag har aldrig använt mig av regnvatten, för mig skulle allt detta bökande bli för jobbigt och ta bort lite av glädjen (gäller mig själv) med den här hobbyn.
                          Vill att du ska veta, att även jag har laborerat med vattnet, men det är länge sen nu .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H


                            Så är det ju Ken, att man ska plocka färska kottar annars lakas dom ur. I mitt fall så testades allt eftersom jag hade Diskus och ett Ph på 8,3. kan säga att vattnet blev snyggt brunt men PH:t ändrades inte ett skvatt. Jag fick veta, att det var omöjligt att sänka PH på det här sättet om man har en hårdhet på vattnet som visade?.... Kommer tyvärr inte ihåg denna diskussion som pågick då om vattenkemin. CO2 är ju ett sätt att sänka PH vilket jag också gjorde, så jag fick då ner det till 7,6 .

                            //Inger
                            ​det är sant, hårt vatten ställer till det.

                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              pH höjs också genom att växterna konsumerar CO2 (ifall man har hyggligt med ljus?) vilket gör att pH kan bli högre i akvariet kontra vattnet direkt ur kran. Mät alltså pH innan ljuset tänds och sen på kvällen innan det släcks för att se ifall det är någon skillnad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...