nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaAndy
    • February 2016
    • 9

    nybörjare

    hej!
    Jag är nästan ny på detta ( har ett litet kar på 59 liter) men har nu beställt ett juwel rio 240 liter eftersom jag har märkt att mitt intresse har blivit mer och mer under detta året som har gått med ett litet kar
    Så nu kommer jag säkert att vara aktiv här !!
    jag har beställt 40 kg engelsk sjösten till det nya, vad tycker ni om det??
    Och min fråga är egentligen om jag kanske bara ska använda hälften och sen blanda ut det med lite finare sand.
    Vissa fiskar vill ju hellre ha sand än sten??
    Vilket är mest rätt...
    jag har inte bestämt mig än med vilka fiskar jag ska ha, tänkte först starta upp det ordentligt med växter och bra gömställen och sen efter ett tag börja fylla med fisk efterhand.
    Tänker jag fel?
    Tips mottages gärna allmänt om ett större akvarium och om någon har synpunker och tips om juwel rio 240
  • taste
    • December 2011
    • 33

    #2
    Ursprungligen postat av MariaAndy
    hej!
    Jag är nästan ny på detta ( har ett litet kar på 59 liter) men har nu beställt ett juwel rio 240 liter eftersom jag har märkt att mitt intresse har blivit mer och mer under detta året som har gått med ett litet kar
    Så nu kommer jag säkert att vara aktiv här !!
    jag har beställt 40 kg engelsk sjösten till det nya, vad tycker ni om det??
    Och min fråga är egentligen om jag kanske bara ska använda hälften och sen blanda ut det med lite finare sand.
    Vissa fiskar vill ju hellre ha sand än sten??
    Vilket är mest rätt...
    jag har inte bestämt mig än med vilka fiskar jag ska ha, tänkte först starta upp det ordentligt med växter och bra gömställen och sen efter ett tag börja fylla med fisk efterhand.
    Tänker jag fel?
    Tips mottages gärna allmänt om ett större akvarium och om någon har synpunker och tips om juwel rio 240
    Du gjør helt rett,hadde bare alle tenkt som deg.... kos deg med planter og innredning og ta fisken til slutt-Les deg opp på arter du kunne tenke deg og ha og som vil både gå sammen og passe i en 240 liter-Lykke til videre

    Kommentar

    • Krisping
      • January 2015
      • 33

      #3
      Hej och välkommen!
      Nja, en bra början är ju att planera vilken fisk man vill ha innan man börjar inreda karet. Alla fiskar har ju olika miljökrav som dom trivs bäst i.
      Så mitt tips är fundera på vad du vill ha för fisk, sen inreder du karet efter det.
      Juwel kar är generellt väldigt bra och trevliga kar.

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Välkommen! Bra val av kar om man vill ha allt-i-ett!

        Jag tycker det är snyggast med blandad botten för vilken riktig botten är 100% av ett fragment? Eftersom du nu har sjöstenen så fyll på med kanske 20% sand också? Då kan du ha vissa fält med sand, corydoras gillar detta!

        Kommentar

        • MariaAndy
          • February 2016
          • 9

          #5
          Nu ändrade planer.... Det blev ett Juwel rio 300 istället 😀
          Jag har tittat på ett back to nature Amazonas bakgrund 120x50, det största jag hitta....
          Har läst här på forumet att vissa skriver att det finns någon "pinne" i mitten på akvariet Så att bakgrunden inte går i utan att behöva såga i sönder "pinnen" ??
          Hur gör ni och vilka bakgrunder har ni ?? Det var ju ingen billig bakgrund!!
          Någon som har erfarenhet av juwels egna bakgrunder ??

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Juwel har ju bara platta bakgrunder och de motsvarar BTN-Slimline. Dessa är bägge delbara och lätta att montera. Smaksak vilken som är snyggast (jag gillar så klart mest BTN) men i alla fall förr så var BTN betydligt hållbarare (hårdare yta).

            Denna BTN http://backtonature.se/sv/orinoco-120-x-47-cm/ är lite djupare/större än Slimline och den är i 2 delar och funkar även i ett kar med ett stag i mitten
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Robot
              • February 2004
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av MariaAndy
              Nu ändrade planer.... Det blev ett Juwel rio 300 istället 😀
              Jag har tittat på ett back to nature Amazonas bakgrund 120x50, det största jag hitta....
              Har läst här på forumet att vissa skriver att det finns någon "pinne" i mitten på akvariet Så att bakgrunden inte går i utan att behöva såga i sönder "pinnen" ??
              Hur gör ni och vilka bakgrunder har ni ?? Det var ju ingen billig bakgrund!!
              Någon som har erfarenhet av juwels egna bakgrunder ??
              Bra kar, samma som jag köpte nyligen.

              Rio 300 har två stag så det kan nog bli knepigt att få i något längre än sisådär 60 cm såvida det inte är smalt som en rot. Jag valde BTN Slim och det var lätt att få ner.

              Kommentar

              • MariaAndy
                • February 2016
                • 9

                #8
                Tusen tack !!! Men räcker det med 47 cm på höjden. Detta juwel rio står att det är 66 cm högt. Tänker på det som Kjell skriver om.
                Senast redigerad av MariaAndy; 02 February 2016, 22:13.

                Kommentar

                • MariaAndy
                  • February 2016
                  • 9

                  #9
                  Låter bra Robert Btn slim är ju betydligt billigare också !! Lite konstiga frågor blir det... Men jag är så sugen nu på att få till ett snyggt akvarium!! Robert, hur gjorde du med själva pumphuset?? Jag måste ta mig till en bra butik imorgon som säljer btn.
                  Någon som vet ett bra ställe vid Helsingborg /. Ängelholm /. Lund ?? Imorgon kommer mitt kar med Dhl 👍
                  Senast redigerad av MariaAndy; 02 February 2016, 22:19.

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Jag satte den högre varianten av Slim och då saknas det några cm längst ner.. Vattenlinjen bör gå nån cm ovanför där glaset slutar och bakgrunden nån cm ovan vattnet.

                    Så det andra blir nog lite lågt om du inte har väldigt högt med sand längst bak i karet.

                    Kommentar

                    • MariaAndy
                      • February 2016
                      • 9

                      #11
                      Hihihi. Ser nu att det inte står Robert utan Robot 😂

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Det är denna med de tre delarna a,b,c som jag valde..
                        Back to Nature - The outmost natural looking Aquarium/Terrarium backgrounds in the world! Die schönsten, vollkommen naturgetreue 3d Rückwände!

                        Kommentar

                        • MariaAndy
                          • February 2016
                          • 9

                          #13
                          Vattenlinjen bör gå nån cm ovanför där glaset slutar??
                          Nu hänger jag inte med.

                          Ursprungligen postat av Robot
                          Jag satte den högre varianten av Slim och då saknas det några cm längst ner.. Vattenlinjen bör gå nån cm ovanför där glaset slutar och bakgrunden nån cm ovan vattnet.

                          Så det andra blir nog lite lågt om du inte har väldigt högt med sand längst bak i karet.

                          Kommentar

                          • Robot
                            • February 2004
                            • 1174

                            #14
                            Ja där du inte ser mer glas utan istället träramen på karet. Den linjen plus 1-2 cm är där vattnet slutar. Juwel har två streck som man bör hålla sig mellan.

                            Kommentar

                            • MariaAndy
                              • February 2016
                              • 9

                              #15
                              Nu är det på plats !! Nu ska bara siliconen torka sen ska det roliga börja

                              Kommentar

                              Arbetssätt...