Vad väger en rot...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Vad väger en rot...?

    Visst är det exakt och precis fråga.......

    Dvs helt omöjlig......men om vi tänkerså här....

    Driftwood....dvs inga tunna spretiga saker här inte....

    Längd.....tja ca 55-75 cm

    Diameter....tja nominellt ca 20 cm....

    Lite halvböjd...


    På ett ungefär....vad kan en sådan väga....

    Cirka....

    Ungefär...

    ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    #2
    Runt 10-12 kg tror jag den rot väger som jag nyss köpte och det var ungefär i samma storlek med en stor "klump" i ena änden och sen en utstickande bit.

    Edit: tilläggas kan att den var redan tillräckligt mättad för att sjunka.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Fast den väger inte så mycket mer än vatten per volym. Stoppar du alltså i en rot på tio kilo i ett akvarie och sen justerar vattennivån till samma så ökar inte akvariets vikt med tio kilo, gissningsvis snarare ett par kilo.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Eller så lägger man objektet/roten på en våg och läser av vikten.

        Ken, du vet väl att du inte behöver starta en ny tråd varje gång du har en fråga. Det vore bättre om du skrev i din ursprungliga tråd/projekt, ex Projekt 540 L – “Titta vad jag hittade” Då får du ju allt samlat på ett ställe och tråden blir mer sammanhängande med ditt projekt med frågor och annat som dyker upp på resans gång. Blir också roligare för dem som vill följa med på turerna kring akvariets skapelse. Dessutom blir ju tråden liksom bump´ad varje gång ett nytt inlägg görs.
        Senast redigerad av ICC; 19 January 2016, 10:25.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          driftwood med det måttet ligger nog på nåt kilo, en mopanirot får man lägga till nåt kilo
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av ICC
            Eller så lägger man objektet/roten på en våg och läser av vikten.

            Ken, du vet väl att du inte behöver starta en ny tråd varje gång du har en fråga. Det vore bättre om du skrev i din ursprungliga tråd/projekt, ex Projekt 540 L – “Titta vad jag hittade” Då får du ju allt samlat på ett ställe och tråden blir mer sammanhängande med ditt projekt med frågor och annat som dyker upp på resans gång. Blir också roligare för dem som vill följa med på turerna kring akvariets skapelse. Dessutom blir ju tråden liksom bump´ad varje gång ett nytt inlägg görs.

            Jag förstår Ken att han startar en ny tråd lite då å då. Ställer jag en fråga så är det få, eller för det mesta inga svar alls i min egen projekttråd då jag t.ex. ställt en fråga om någon ganska så vanlig fiskart. Startar jag i stället en egen tråd så kommer i bästa fall en hel del svar.
            Min egen tråd är ju ganska så lång, men mina frågor är alltid nya, så jag förstår inte riktigt varför det är på det viset.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av ICC
              Ken, du vet väl att du inte behöver starta en ny tråd varje gång du har en fråga. Det vore bättre om du skrev i din ursprungliga tråd/projekt, ex Projekt 540 L – “Titta vad jag hittade” Då får du ju allt samlat på ett ställe och tråden blir mer sammanhängande med ditt projekt med frågor och annat som dyker upp på resans gång. Blir också roligare för dem som vill följa med på turerna kring akvariets skapelse. Dessutom blir ju tråden liksom bump´ad varje gång ett nytt inlägg görs.
              Jag håller med Inger H och tycker bara att det är bra om man varvar en projekttråd med specifika frågor. det lockar ju också fler att svara (man ser frågan tydligare).

              Apropå frågan som sådan så beror ju vikten i hög grad också om roten är "vattenmättad" eller inte.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Jag har var att lägga upp tråden "Titta vad jag hittade" på så vis att där skall i de flesta fall presenteras genomförandet.

                ​Dvs det är inte där jag vill diskutera / ställa frågor. Kanske enstaka diskussioner / frågor, men i huvudsak bara genomförande.

                I detta fallet gällande roten, så är det ju så att en bunke med rötter vill jag ha i burken.

                Dock visade det sig att lagret med rötter härhemma var.....fjuttigt.

                Bara en massa småsaker.

                Så lite större saker måste införskaffas.

                Var för några dagar sedan ute och rastade hunden. Där stöter jag på en före detta odlare som bor 5 hus ifrån mig.
                Snackade lite med honom. Frågade om han kände någon som har en / två stora rötter liggandes.

                Jodå, jag skulle ringa herr XXXXX, och hälsa från han. Så jag ringer, och han har ett par rötter säger han som står och skräpar.

                Längd / bredd / höjd som ovan.

                Säljes per kilo.

                Så, för att få ihop budget behöver jag veta hur mycket en sådan rot skulle väga....på ett ungefär iaf.

                Nu var dom inte så stora i verkligheten.....

                Så affär blev det inte....

                Letar vidare
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • roxxor_swe
                  • April 2015
                  • 130

                  #9
                  Köp inte rötter per kilo är mitt tips. Eller isf efter en varm torr period. Min stora rot på 160cm vägde kanske 20kg när jag köpte den men efter att bara ha spolat och skrubbat den fick vi va 2st för att kunna få i den i karet ;/ .. Köp efter storlek ex. small 79:- .... xxxl 2495:-.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...