Kan man göra så här med slimline?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Kan man göra så här med slimline?

    Hoppas alla ska förstå min förklaring som kommer här under, om inte får ni säga till så ska jag försöka förklara bättre hihi.

    Jag vill skaffa ett 500-750l kar.
    Jag vill så klart ha en snygg bakgrund, helst slimline.
    Sen har jag läst om hur ni gör filter bakom dom andra, hela, bakgrunderna.
    Så nu undrar jag så här:

    Kan jag ta slimline och silikona fast den ca5-10 cm från bakrutan, beror på hur mycket utrymme jag behöver till en sån där liten pump, och sen fylla upp där bak med små avklippta bitar av filter och en pump o doppvärmare?
    Självklart får jag ju ta håll för in och ut sug, eventuellt stötta upp med några bitar som silikonas på bakgrunden och sen glaset.

    Kan jag göra så här och blir det lika bra filter som bakom en hel bakgrund?

    Annica
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Tror absolut du kan göra så, har precis för mig att jag sett liknande här på forumet. Sök runt lite på slimline+filter så kanske du hittar tips 😊

    Annars är ju följande välbeprövad: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Tack simka, ja jag har läst den och där av mina funderingar till att göra filter på hela bakväggen så att säga hihi

      Ska söka vidare och se om jag hittar det du refererar till.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        johannadoc, ett nick jag drar ur minnet när det gäller slimline på det sättet..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Zombivarg
          Tack simka, ja jag har läst den och där av mina funderingar till att göra filter på hela bakväggen så att säga hihi

          Ska söka vidare och se om jag hittar det du refererar till.
          Länken i simkas inlägg tycker jag visar det absolut enklaste sättet att använde en filterhörna med Slimline.
          Vill du göra filter efter hela bakväggen tycker jag att en av de andra BTN-bakgrunderna passar bättre
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #6
            Jag har en BTN-Amasonasbakgrund som jag använder som innerfilter, dvs jag har fyllt utrymmet bakom bakgrunden med filtermaterial och driver detta med en cirkulationspump. Detta filter har fungerat klockrent i de sex år som akvariet har varit igång. Jag rekommenderar denna filterlösning och enda nackdelen som jag ser det är att filtret tar en stor del av utrymmet i akvariet men att det uppvägs av den stora filtervolym man får med den här filterlösnngen. En annan fördel är gentemot ytterfilter är att inget vatten cirkulerar utanför akvariet med mindre risk för läkage. Jag tror att man uppnår liknande effekt med filterhörna om än filtrerytan blir något mindre än om hela bakgrunden är filter./ Johan
            Senast redigerad av toggaj; 06 January 2016, 23:56. Anledning: Stavfel och kompettering

            Kommentar

            • Zombivarg

              • December 2015
              • 249

              #7
              Tack Kjell och toggaj.

              Det ni beskriver vet jag och håller med om att det skulle vara den bästa lösningen.
              Men, Det akvariumet jag har och det större karet jag kommer skaffa är sådant med aluram, vilket betyder att dom också har skenor där täck glaset ska ligga.
              Vilket gör att en fast bakgrund typ amasonas blir i stort sätt omöjlig att vinkla in då den är så hård.

              Har haft denna bakgrunden i ett tidigare kar för många år sedan och det blev varken bra eller snyggt.

              Burken jag har idag kommer jag göra så som dom visar i länken som simka skrev om, då jag redan har köpt ett inner filter, Hagen Fluval U4.
              Senast redigerad av Zombivarg; 07 January 2016, 17:13.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Fast just alukaren är väl annars de som är lättast att ta bort stagen på. Att borra ut popnitarna tar bara någon minut och även att sätta tillbaka dem. Ett set med några popnitar och en ponittång kostar inte så mycket och en billig borrmaskin och borr har de flesta hemma.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Zombivarg

                  • December 2015
                  • 249

                  #9
                  Hahaha Kjell det har jag faktiskt inte tänkt på, Har både tång, popnit och borr och maskin hihi
                  Problemet blir när popniterna ska på igen, ska se om jag hittar någon tång som jag klarar av eller får grannen hjälpa mig hihi

                  Tack för all hjälp

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Det går lätt att få dit dom igen med en popnittång. Jag hade aldrig använt ens sett en popnittång tidigare och hade ingen instruktion och hade inga problem
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Zombivarg

                      • December 2015
                      • 249

                      #11
                      Har använt tidigare där av att jag vet hur förbaska hårda dom är hihi
                      Men kanske beror det på tjockleken på niten, det finns ju olika stl.

                      Kommentar

                      • Zombivarg

                        • December 2015
                        • 249

                        #12
                        Blir slimline basalt/ gneiss 50x45 50A, 50B och 50C, en av varje till mitt 222l akvarium som är 110 långt och 45 högt.
                        50C är visserligen 10cm för bred men det kommer passa perfekt då jag ska göra likadant som dom beskriver i länken som simka la ut, gömmer pump och doppvärmare bakom och sätter för filter så inte fisk kan komma in där hihi.

                        Tack alla igen för er hjälp
                        Senast redigerad av Zombivarg; 08 January 2016, 16:52.

                        Kommentar

                        • simka
                          • November 2013
                          • 326

                          #13
                          Kul! uppdatera gärna tråden med resultat

                          Något som funkade bra för mig är att ställa pumpen på lite filtermatta också - blir mycket mycket tystare! Så köp lite extra.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: fetch?id=2173341&d=1448140942.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 168,2 KB
ID: 2347898
                          Senast redigerad av simka; 08 January 2016, 18:13.
                          450L Malawi - Pågående projekt
                          180L Malawi - Avvecklat
                          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                          Kommentar

                          • Zombivarg

                            • December 2015
                            • 249

                            #14
                            Det ska jag verkligen tänka på att göra, även om denna pumpen till detta karet jag startar nu är en hagen fluval U4 så den kommer sitta på rutan med sugkoppar, tror jag hihi.

                            Kan ju hända att jag gör annorlunda, får se hur mycket plats den tar då den ska vinklas lite utåt för att sedan lyftas upp.
                            Kommer även uppdatera i min projekt tråd och ska bli guld medlem så jag slipper länka, då jag inte är så bra på sådant hihi.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...