MÖGEL !!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollet
    • January 2003
    • 32

MÖGEL !!!

Hej på er Zoopet folk .
    Nu har jag fått lite problem , jag håller på att starta upp ett 200L
    kar .Fyllt på med vatten och grus samt lagt i några rötter.
    Nu efter en vecka så har det bildats vitt ludd på alla rötter , några rötter har mycket ludd o andra mindre.
    Var inne på djuraffären i dag o hörde efter vad det kunde vara och då fick jag till svar att det troligtvis var MÖGEL . Nu var rötterna innköpta på den djuraffären så jag ficklämna tillbaka dom.
    Men nu till min fråga om det nu var (är) mögel så finns det ju en massa mögelsporer kvar i vattnet samt gruset måste allt rengöras
    grus akvarium mm mm eller räcker det att jag suger dän dom avlagringar som flyter i vattnet .

peter
    jag är helt ovetande ...
  • DBrave
    • September 2003
    • 88

Jag har också en nystartad tank men jag har luddet på gruset. Tror att det är mögel. www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14686
    100 liter 1+2 fjärilsciklider, kakaduaciklider 1+2, ancistrus, neontetror.

Kommentar

• kampfisken
      • September 2003
      • 666

Kokade du rötterna innan du la i dom? De måste nämligen få koka någon timme för att sporerna ska sluta sig och (så vitt jag kan tänka mig) förhindra mögeluppkomst. En annan förklaring kan vara att rötterna inte var tillräckligt "döda" då du köpte dom, en bra rot ska ligga i tex. en syrefattig torvmosse en tid för att det ska bli riktigt bra, men det är ju liksom omöjligt att veta då man köper dom. Förmodligen var det nog en blandning av otur och dåligt trä. För att vara på den säkra sidan måste du nog försöka tvätta och sterilisera allt så gott det går. Ta upp allt grus, tvätta och skrubba det med händerna i tex. ett durkslag (ta lite i taget) under rinnande vatten. Sätt på ugnen på 250 grader, ös upp gruset i djupa köksplåtar och kör in det i ugnen. Låt det stå och sterilisera sig minst 1 till 1½ timme, ta ur plåten och ställ den ovanpå för avsvalning. Rör runt i gruset med en hålslev och kolla så att verkligen allt vatten/fuktighet har försvunnit, annars så slänger du in det någon halvtimme till. Låt sedan gruset få svalna, det går fortare om du då och då rör runt med hålsleven. Har du mer grus än vad som rymms i dina plåtar får du göra om proceduren tills ALLT är rent. Under tiden som du steriliserar gruset i ugnen kan du ta isär motorfiltrena, skrubba alla delar ordentligt med en diskborste, krama ur filtrena ORDENTLIGT och skölj allt med hett vatten för att döda alla bakterier och svamp. Bästa viset är att lägga alla rengjorda delar i vasken och hälla kokande vatten över dom. Skrubba alla innerrutor i akvariet noga med en diskborste (akta så du inte repar glaset bara) samt något rengöringsmedel (gärna ett bakteriedödande diskmedel). Skölj akvariet noga flera gånger om och avsluta med att hälla i rikligt med kokande vatten, försök få vattnet att rinna på alla glassidor med tex. ett litermått. Har du massor av växter kan du försöka rengöra dom så gott det går under rinnande vatten, men är det färre än 10-15 tycker jag att du kan kasta dom och köpa nya, bara för att utesluta en senare tradegi i akvariet (som kan bli mycket dyrare om både fisk och växter dör för dig vid ett senare tillfälle). Se till att gruset har svalnat ordentligt innan du lägger i det igen. Låt akvariet självtorka först. Jag önskar dig lycka till!!!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

Kommentar

• pelle
        • January 2002
        • 419

Men, ta det lite lugnt! :-)
        Det är väl inget att hetsa upp sig om det dyker upp lite svamp och bakterie angrepp de första dagarna när akvariet är uppstartat. Dessa försvinner ganska snart när balansen har infunnit sig i akvariet. D.v.s. när alger, växter och andra organismer har börjat konkurrera med svamparna om näring och livsutrymme.
        Det där med vitt ludd på nyinstallerade rötter är ganska vanligt förekommande. Enligt min mening är det bara att plocka upp dem och borsta av och skölja dem (om man nu inte står ut med luddet några dagar).
        Har själv aldrig kokat en köpt rot eller någon rot jag har plockat in från någon sjö, och det har aldrig blivit några problem.
        Tänker aldrig någonsin heller använda något desinficerande medel i akvariet heller!

Häll för guds skull INTE kokande vatten i akvariet!! Du riskerar att rutorna spricker av spänningarna som uppkommer av den plötsliga temperaturförändringen!

Lycka till!

Mvh/ Per
        Per

Kommentar

• JR
          • April 2003
          • 2112

jag har två rötter som jag fick med ett akvarie jag köpte..de låg i typ 3 månader utan tilstymmelse till mögel, men när jag stoppade i dem i ett kar med apistogramma, PH 6.6, som va nystartat så kom det ett vitt skägg direkt..men det försvinner mer & mer när karet går in sig.
          så koka rötterna om du vill, annars strunta i det =)
          tycker iallfall jag.
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• TaNk girL
            • July 2003
            • 153

Råkade ut för samma pryl. Jag skaffade några otocinclusar, sen var slemäcklet borta på två dagar. Det på roten alltså. Att koka hela klabbet verkar vara lite overkill. Tycker jag.
            ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

Kommentar

• smurfmats
              • February 2003
              • 3538

det enda jag gör med nya rötter är att koka dem, vet ju inte vad för folk som kladdat på mina rötter innan
              men att använda rengöringsmedel skulle jag aldrig få för mig att göra...

mats
              tråden om fjärilars lek!

Kommentar

• AndreasN
                • July 2003
                • 2732

Det finns annars mycket effektiva och ofarliga svampmedel att köpa i akvarieaffären.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Tottofagrin
                  • July 2003
                  • 330

Tycker Kampfiskens råd verkar lite överdrivna, enligt min mening kan det vara lika farligt att göra ett akvarium FÖR sterilt, som att vara alltför slarvig åt andra hållet.

/Kalle
                  MVH Kalle
                  "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• Trollet
                    • January 2003
                    • 32

Tack för alla svar .
                    Kampfiskens förslag är kanske lite i överkanten , så jag börjar nog att srubba o skölja av den rot som jag har kvar samt suga upp alla synliga rester av möglett .

/peter
                    jag är helt ovetande ...

Kommentar

• Amy
                      • September 2003
                      • 81

Kan det vara mögel jag fått på mina växter? Ser ut som ludd.
                      /Amy Glaad

Kommentar

• AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

Amy: Behöver inte vara just mögelsvamp men svamp är det förmodligen.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

Kampfisken! Är det där en metod som du testat själv? Har nämligen hört andra hälla kokande vatten över pumpen och då har vissa delar smält. Att hälla kokande vatten i akvariet är ungefär lika vanskligt som att hälla det i en glasburk... oftast spricker burken... Skulle därför vilja veta var alla dessa steriliseringsråd kommer ifrån???
                          Jag fick fullt med vitt ludd på botten i ett kar, detta gick över på ett dygn efter att jag satt i en extra pump så att vattnet cirkulerade ordentligt...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

Kommentar

• JR
                            • April 2003
                            • 2112

han har förmodligen hittat på dem själv..hoppas bara att alla förstår att det inte funkar vidare bra?
                            skulle iallafall inte chansa själv..hehe
                            --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                            http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• klara
                              • September 2002
                              • 1112

Jag borde fått jätteproblem med mangroveroten i 375an... den är definitivt inte kokt - sån stor gryta har nog ingen ;O)

Dottern startade upp sitt kar och fick mögel på en mopanirot hon köpt. Inget hjälpte vad vi än gjorde med roteländet... otocinclusinköp fixade det hela på två dagar.
                              (tillägg: otosarna köptes inte av den anledningen utan som algätare i litet kar)
                              /Klara
                              ------------------------
                              Min hemsida
                              Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...