Svart grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KillisAnna
    • February 2011
    • 7

    Svart grus?

    Hej!
    Jag har tänkt köpa ett svart grus, Akvastabil Gravel Merkurius Merkur 3-5 mm. Har någon av er provat detta grus? Jag är osäker på om det är ph-neutralt/ofarligt, om det är ett rundat grus och om det är svart eller grått? Det är alltid så svårt att avgöra då man bara ser en bild.
    Mycket tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag har inte själv kollat på detta grus men finns det inte i någon affär så du kan kolla det.
    Jag tror inte att det avger något som påverkar pH så det är det nog ingen problem, däremot verkar det inte vara rundat om man kollar på foton.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KillisAnna
      • February 2011
      • 7

      #3
      Hej Kjell!
      Jag beställde detta grus och det var precis som du säger, väldigt vasst. Inte heller speciellt snyggt, ser lite grådassigt ut och väldigt olika i storlek, inte 3-5 mm utan snarare 2-7 mm. Trist.
      Nu har jag funnit ett grus från Zooplus.se, Rent naturgrus/flodgrus i naturfärg 2-4 mm, utan vassa kanter och helt fritt från kalk. Ser väldigt fint ut.
      Jag tänker beställa detta grus och hoppas att det är precis så fint som det ser ut. Jag har tidigare köpt ett jättefint svart grus från Fridhems Akvarium men de finns ju tyvärr inte längre. Jag saknar verkligen Fridhems Akvarium!
      Tack så länge,
      Christina

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja Fridhems Akvarium var en riktigt bra liten affär.
        Jag föredrar helt klart också "naturgrus" men det är ju mest en smaksak och smaken är ju olika. Fiskarna bryr sig sällan om färgen på gruset.
        Däremot tycker jag att det bara är en fördel om sanden/gruset innehåller kalk så sådant grus (om det finns tillgängligt) väljer jag till alla mina akvarier
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • KillisAnna
          • February 2011
          • 7

          #5
          Tack för svar! De har även ett annat grus, Doppel naturgrus i naturfärg, ser lika fint ut, med en balanserad kalkhalt. Tänker dock att vi här i Sthlm redan har medelhårt vtn och inte behöver höja ph-värdet mer. Tänker jag fel?

          Kommentar

          • KillisAnna
            • February 2011
            • 7

            #6
            .. lite tillägg,
            jag mäter värden regelb och ph-värdet är aldrig under 7 och hårdheten ok. Jag har mycket rötter i mitt akvarium och de sänker väl ph-värdet? Jag älskar rötter så att sänka ph-värdet har inte varit min avsikt med dem.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Har vattnet ett KH på minst 3-4 så är det OK, men är det under detta (de flesta ställen) så är det bara en fördel med kalk i vattnet eftersom det stabiliserar pH-värdet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • KillisAnna
                • February 2011
                • 7

                #8
                Jag mäter ca 6 med JBL teststickor, aldrig under det. Hoppas verkligen det stämmer.
                Tack än en gång för dina svar.
                Vänligen,
                Christina

                Kommentar

                Arbetssätt...