Rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    Rötter

    Hej,
    har börjat leta rötter men tycker det är väldigt svårt att hitta något bra. Ute i naturen är det ofta inte helt trivialt att plocka fram, på blocket ingår de nästan alltid i akvariumpaket och kan inte köpas separat . Någon som har tips om vart man kan leta efter rötter? Vart hittade ni era?

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Jag har köpt en hel del på Hornbach. Har också en stor rot som hittades i en översvämmad åkar som hade legat under vatten många år. Den delades och sågade av så den blev rak och fin på baksidan.

    Jag vet inte vilka sorters rötter som man kan ha i akvarium utom att de med bärrr/gran innehåller saker som inte är bra. Men annars så borde där vara en del som kan stoppas i ett akvarium. Är du osäker på om någon kan användas så ta en bild och ladda upp den eller lägg en länk till bilden och beskriv vilka träd som finns runt om så brukar någon kunna ge svar.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Fokusera inte bara på rötter om du letar efter "ved"i naturen. De finaste trästycke har jag hittat på gamla park/trädgårdsträ, till exempel döda delar av tidigare hamlad lind eller ask, kanske inte helt lätt att hitta på beställning men det gäller att hamstra.
      Vad det gäller köperötter tycker jag att prissättningen verkar vara helt slumpmässig, personligen gynnar jag inte de stora kedjorna.
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Faltaren
        • July 2005
        • 1453

        #4
        I butik och på blocket. Orka gå att gå och leta... Jättesvårt att hitta fina själv.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

        Kommentar

        • Tyko
          • April 2015
          • 279

          #5
          Jag har hämtat de flesta av mina rötter själv, och de är tallrötter (barrträd). Men de har legat på bottnen av en sjö i några decennier först, de blir lite svårare att få tag i förstås men de släpper inget i akvariet.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2885

            #6
            Har handlat en del härifrån: http://www.aquascape-boutique.fr/epa...AQUASCAPING/RA
            Rötterna man ser är dom man köper, funkar bra.

            Kommentar

            • joeyk
              • August 2010
              • 153

              #7
              Tack för input allihop! Ska fortsätta vaka på blocket samt ta en tur till Hornbach och se om jag kan hitta något. Skulle vara lite kul att hitta egna men som Faltaren skriver så är det ju inte helt lätt att hitta.

              Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

              Kommentar

              • joeyk
                • August 2010
                • 153

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Har handlat en del härifrån: http://www.aquascape-boutique.fr/epa...AQUASCAPING/RA
                Rötterna man ser är dom man köper, funkar bra.
                Ohh det ser lovande ut, tack!

                Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Har handlat en del härifrån: http://www.aquascape-boutique.fr/epa...AQUASCAPING/RA
                  Rötterna man ser är dom man köper, funkar bra.
                  Vilka fina Aqua bonsai de hade. Blev väldigt sugen på en sån till växtkaret och sen på med lite mossa och man har ett lite träd under ytan.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...