Mögliga grenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xyzz40
    • September 2015
    • 17

    Mögliga grenar

    Har plockat egna äppelgrenar till mina 2 kar, och har fungerat super. Men eftersom vattnet har dunstat så har en del av grenen hamnat över vattenytan och börjat möglat & blivit ganska slemmig. Finns de något man kan göra åt det, eller är det bra att slänga? :/
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Det blir ofta mögel i början, ofarligt. Men det brukar försvinna efter ett tag

    Kommentar

    • Xyzz40
      • September 2015
      • 17

      #3
      Men då de legat i blöt någon vecka, och nu varit ovan vattenytan ett tag och börjat mögla och blivit slemmig, ska jag bara skrapa bort det och fylla upp vatten så att det täcker den delen av grenen?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ursprungligen postat av Xyzz40
        Men då de legat i blöt någon vecka, och nu varit ovan vattenytan ett tag och börjat mögla och blivit slemmig, ska jag bara skrapa bort det och fylla upp vatten så att det täcker den delen av grenen?
        Japp!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Eller bara fylla upp vatten. När jag någon gång råkat ut för detta, så ser grenarna fina ut igen efter 1-2 veckor. Detta under förutsättning att veden verkligen är helt död. Jag brukar låta grenar och rötter ligga ute 1-5 år (beroende på grovlek och art - barrträd längre tid än lövträd) innan jag använder dem.

          Kommentar

          • Xyzz40
            • September 2015
            • 17

            #6
            Grenarna var antagligen inte helt döda då jag tog dem. Grenen var av från trädet, men vet inte hur länge den legat där och var inte helt urtorkad. Testar att fylla upp, tack för hjälpen!

            Kommentar

            Arbetssätt...