Svart, "blankt" grus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xyzz40
    • September 2015
    • 17

    Svart, "blankt" grus

    Hej! Jag har aldrig gillat gruset i mitt 112l akvarium och ville byta. Åkte till akvarieaffären och köpte 20kg grus för lite drygt 400kr. Spenderade HELA fredagen med att byta grus och stoppa ner inredningen i karet igen.
    Dum som jag var trodde jag inte att det skulle vara några problem.
    Nu kollar jag runt lite och har hört om fiskar, räkor och snäckor som dött av olika sorters svart grus.
    Nu har jag nästintill panik här och undrar om någon upplevt massdöd/liknande av Imazoos svarta grus (Tror det är 1-2mm, kan lägga upp bild)
    Har verkligen inte råd att köpa nytt grus när jag redan spenderat 400kr på grus :/
  • Xyzz40
    • September 2015
    • 17

    #2
    Tror att det här är gruset jag har


    och här är bilderna

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Kanske dumt, men mitt förslag är att du kontaktar butiken och ställer frågan. Kolla om gruset är lackat eller om det är en svart bergart. Om det är naturligt svart kan jag inte tänka mig att det är ett dugg farligt.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Inga problem om det är akvariegrus du köpt, och som i sin tur Imazo är grossist för.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Det som kan ge problem är det färgade gruset. Där kan färgen vara giftig för känsliga fiskar och räkor.

          Där finns ju naturliga svarta sten som din grus kan komma från.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            https://www.imazo.se/Servlet?page=11...J0&itemcount=0 Gissar jag det är, då din länk inte funkade. Jag har själva haft detta utan problem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Xyzz40
              • September 2015
              • 17

              #7
              Har kontaktat ena ägaren av affären och han sa att jag borde vänta några dagar och se hur det går. Annars får jag la byta.. Jag har verkligen ingen aning om det är färgat eller naturligt och det hade inte han heller. Står bara "Akvariegrus" på påsen och Imazos logo och namn. Gruset reagerar dock på magneter, lite magnetiskt då det flyttar sig när man håller en magnetisk algskrapa över gruset. Han i affären visste heller inte direkt om det var färgat eller naturligt svart.
              Ansjo: Din länk funkade inte heller för mig, så vet inte vad det är för fel. :P Tror dock det är det med artikelnr. 135.9010

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Japp, jag hade detta grus i ett par akvarium i flera år utan problem.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Xyzz40
                  • September 2015
                  • 17

                  #9
                  Okej, tack! Man kan ju bli lite skraj när man läser och söker på nätet
                  Vad kan då vara anledningen till att mina helenor är uppe vid ytan hela tiden i det karet?
                  Värdena ser bra ut förutom att karbonathårdheten är hög men det har den varit länge i alla mina kar. PH:t är också ganska högt men inte för högt för helenorna.

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Finns en snäckgrupp på facebook där vi har diskuterat det svarta gruset med metalliskt utseende. Det vi har kommit fram till är att vi är många som har förlorat snäck- och räkpopulationer efter att vi köpt svart grus. Jag gjorde som dig, la en massa pengar på dyrt grus, la en massa tid på att få i ordning akvariumet, och sen tyvärr så dog en väldigt stor räkpopulation för mig och de snäckor jag hade där också. Jag hade dubbel otur då jag köpte grus till två kar, och det är ett misstag som fortfarande grämer mig. Man vill ju ändå det bästa för sina djur, och det här var otroligt tråkigt. Djuraffären där jag köpte det verkade oberörda av saken, de visste heller ingenting om vad det var för grus de hade.

                    Räkor och snäckor är betydligt känsligare än fiskar, därför kan man ha den här grusen i sina fiskakvarium, men jag skulle gissa att dina helenor inte kommer överleva om de får gå kvar med den grusen. Tyvärr, vet att det är en astråkig situation.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...