Bygga grotta till palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piter
    • August 2015
    • 18

    Bygga grotta till palettciklider

    Hej,

    Vi har haft en lerkruka som ett palettciklidpar har lekt i två gånger, tyvärr dock utan att lyckas. Nu har vi precis tagit bort krukan för att bygga en egen grotta istället av ett par anledningar. Främst för att det skall vara lite snyggare, men också för "egoskäl" att kunna se vad de har för sig. Förhoppningen är att de känner trygghet i att inga andra fiskar kommer att komma in, men fortfarande ok att vi är där och kikar lite.

    Nu när jag precis byggt upp grottan så tog paletterna sig genast in med stor nyfikenhet. Dock lyckas de komma in på tre olika ställen, samt att det finns ytterligare ett par små hål. Undrar om det är något problem? Dels hur de känner inför att kunna försvara flera öppningar (även om inga fiskar kommer att komma är jag rätt övertygad om), samt att det finns några hål för ynglen att ta sig ut ur.

    Här finns ett foto:


    Tacksam för input!

    // Peter
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar lösa problemet ganska bra själva, så låt de vara så löser det sig säkerligen.
    Jag skulle iofs inte bli förvånade ifall de väljer något annat ställe att leka på, som har mindre öppning.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Delad kokosnöt med borrat ca 20mm hål ca 20 mm från den delade ytan. Allt vitt bortrensat.
      Ställ bara den stora öppningen ner på sanden, funkar kanon.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      Arbetssätt...