Fråga ang. rot i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Fråga ang. rot i akvarium

    Hej,

    Har en pappa som täljt figurer av trä hela sitt liv (alltså i princip hittat naturligt format trä och rötter som han sedan fixat till och gjort till lampor och konstverk). Han har nu hittat en liten rot som han gjorde för många år sedan, den är alltså uttorkad och även slipad etc, som kan passa i mitt akvarium. Han tror dock att den är gjord av en-träd. Har mest läst att lövträd rekommenderas, men är det farligt med andra träd, som en t.ex.? Eller har det ingen betydelse, om jag kokar den etc. och den är i bra skick?

    Tacksam för snabba svar.

    Isabel
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    kunskapen om rötter är begränsad här

    men vad jag har förstått så innehåller barrträd en massa "skit" i form av oljor och annat som frigörs i vattnet och är då direkt skadligt.

    värst skall färska rötter vara.

    hur en väl intorkad enrot är, det vet jag inte, men om det är så att den tillhör de trädslagen som är "mindre bra", så är jag tveksam till att
    det skulle hjälpa att koka den.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Tack för svar Ken! Frågan är dock om en rot som legat torkad i åtminstone 20 år fortfarande släpper ut några sådana oljor och annat. Vet inte. Vet inte heller om jag vågar testa...

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Eller så låter du farsgubben ta fram kniven och täljer nytt på en rot införskaffad i en akvariebutik......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Barrträd innehåller oftast terpentin och den kan komma ut när som. Det hjälper inte att koka dom.

          Har man dock tur så kommer inget ut i vattnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ScubaIsabel
            • August 2015
            • 93

            #6
            Okej. Ska inte ta den risken då. Tack för svaren.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Har den legat torrt och öppet (eller ute) i 20 år skulle den troligen fungera. Enklast är att dränka den i en balja. Koka finns inget skäl till. När den inte flyter längre testar man med några dafnier. Överlever dom bör den fungera bra för svartvattensfisk. (men man kan ju börja några dagar med bara en fisk.) Jag har gjort så med tall och gran, men har inte testat en.

              Kommentar

              Arbetssätt...