aquascaping-hjälp med tips och idéer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taubermanelin
    • November 2010
    • 17

    aquascaping-hjälp med tips och idéer.

    Hallå!

    Jag och killen har precis köpt oss ett 27L (30x30x30) optiwhite-akvarium. Sååå himla fint!
    Har även köpt till en Ledlampa som lyser grymt snyggt. Har dock glömt bort namnet på den. Kan kika upp det för den som är intresserad.

    Vi är inne på att testa på aquascaping (därav att vi börjar med en liten burk).

    Jag har köpt lersand som kommer ligga i botten, sen är tanken att lägga glossostigma eller liknande som layout.
    Kommer byggas på höjden och vi är inne på att försöka få ner ett vattenfall av vit sten i ena hörnet som ska cirkulera ner ifrån ett berg eller liknande.

    Koldioxidpump har jag kollat på och ska köpa så fort jag har bestämt exakt hur jag ska gå till väga med allt och exakt vilka växter som ska i. Vill ha det väldigt stilrent med bruna rötter, mörka stora stenar och väldigt ljusa fina växter.

    Kommer bo några räkor där i också, möjligtvis Red Sakura.

    Kom med alla tips ni har till mig. Är heeeelt ny i ämnet.

    Hur går man tillväga för ett sandvattenfall?
    Vilka växter är bäst?
    Hur är det egentligen med Soil? Funkar lersand/lerstenar?
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Har inget sandfall själv men den här videon verkar bra https://www.youtube.com/watch?v=y-NxXxdRFog

    Lycka till

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det är bra. Man får sikta mot stjärnorna om man skall nå trätopparna. Om ni inte har någon erfarenhet av akvarier tidigare kan det nog ändå vara klokt att lära sig en bit i taget trots allt. Naturen gör nämligen inte alltid exakt som man säjer åt den. Små akvarier ÄR faktiskt svårare att sköta än stora. Eller egentligen inte, men slarvmånen är mindre. Att få växter att växa som man vill kräver en hel del experimenterande. Även för dem med lång erfarenhet finns det enstaka arter, växter eller fiskar, som liksom inte går, även om andra lyckas. Så ge inte upp efter de första (eventuella) motgångarna. Lycka till!

      Kommentar

      • taubermanelin
        • November 2010
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Det är bra. Man får sikta mot stjärnorna om man skall nå trätopparna. Om ni inte har någon erfarenhet av akvarier tidigare kan det nog ändå vara klokt att lära sig en bit i taget trots allt. Naturen gör nämligen inte alltid exakt som man säjer åt den. Små akvarier ÄR faktiskt svårare att sköta än stora. Eller egentligen inte, men slarvmånen är mindre. Att få växter att växa som man vill kräver en hel del experimenterande. Även för dem med lång erfarenhet finns det enstaka arter, växter eller fiskar, som liksom inte går, även om andra lyckas. Så ge inte upp efter de första (eventuella) motgångarna. Lycka till!
        tack snälla! Jag har haft akvarium i massor med år men aldrig testat på aquascaping, därför ska detta bli spännande!

        Någon som har någon idé om vilka fiskar som skulle passa i mitt 27L kar? Jag har ju en del begränsningar eftersom det är så litet.
        Tänkte köpa crystal red räkor ca 10st. Sen funderade jag på en kampfisk men jag vet också om att dom brukar äta allt som är mindre så att säga.. Men ibland funkar det och ibland inte, beroende på hur fisken är.

        Finns det något annat alternativ på ensamfisk?

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #5
          Du kan ha ett litet stim av nån slags minifiskar, t ex 10 st Boraras Brigittae. (Och dina tio räkor lär vara 50+ om ett tag...)

          Kommentar

          Arbetssätt...