Inrednings tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristinLindberg
    • September 2014
    • 34

    Inrednings tips

    Gjorde precis om i mitt akvarium. Jag är hyfsat nöjd med vänstra delen av akvariet men den högra är allmänt tråkig och ganska ful.

    Karet är ett 54 liters med Eheim 2800 pick up om jag inte mina fel. 30*30*60cm.

    Som sand har jag använt Biltemas grovkorniga blästersand. Något till vänster om mitten har jag placerar skifferskivor som ett kors med fyra "sektioner".
    I den vänstra sektionen finns en rot med anubias på, vid den bakre sektionen en svärdplanta (om det heter så), i den främre sektionen någon lilafärgad växt och i den högra sektionen finns en grön växt med ca 1 cm breda blad som är 8 cm långa.
    I akvariets bakre vänstra hörn finns även en vad jag hört att det heter gyppyplanta eller liknande.


    Innan jag köper fler växter tänkte jag höre om någon har några idéer/tankar om hur jag kan förbättra den vänstra delen av karet samt hur jag kan inreda den högra sidan.

    I karet simmar för övrigt mollysar, platys och pansarmalar.

    Lite bilder:
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    #2
    Håller med om vad du säger. Gillar vänstra delen men höger ser lite tom ut.
    Kanske ett litet stenrös eller en till rot?
    Upp med bilder

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nu är det ju några dagar sedan du skrev första inlägget, och har säkert även upptäckt vad det är för växter du råkat köpa. De lilafärgade växterna är sumpväxter, och kommer att dö för dig. När de gör detta tar de mycket syre under förmultningen, och är inte karet inkört är det stor risk för nitrit.
      Jag hade i dina kläder plockat upp dessa och planterat i sophinken, samt tackat djuraffären att de lurar folk att köpa sådana skitväxter.
      Växten du har bakom roten ser ut som en Javaormbunke, och den vill inte ha rötterna i sanden eftersom de ofta dör då. Bind fast den istället på roten, så kommer den att växa fast där. På det viset kan du även flytta in roten längre bak i karet.
      Limnophila Sessiflora som står baktill i hörnet brukar växa bra, men det har du nog upptäckt redan.

      Tar du bort de dåliga växterna, så har du mycket plats kvar, och en liten shoppingtur kanske skulle funka? Köp något som bryter av mot det du har, Vallisneria är inte fel och även dessa sätter du baktill i karet. Sedan är en personlig favorit Cryptocoryne som är mellanhöga, och ett par krukor sådana som du sprider ut i karet ser trevligt ut. De kan tyna bort några dagar efter plantering, men de gör så och kommer igen ganska snart igen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • KristinLindberg
        • September 2014
        • 34

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Nu är det ju några dagar sedan du skrev första inlägget, och har säkert även upptäckt vad det är för växter du råkat köpa. De lilafärgade växterna är sumpväxter, och kommer att dö för dig. När de gör detta tar de mycket syre under förmultningen, och är inte karet inkört är det stor risk för nitrit.
        Jag hade i dina kläder plockat upp dessa och planterat i sophinken, samt tackat djuraffären att de lurar folk att köpa sådana skitväxter.
        Växten du har bakom roten ser ut som en Javaormbunke, och den vill inte ha rötterna i sanden eftersom de ofta dör då. Bind fast den istället på roten, så kommer den att växa fast där. På det viset kan du även flytta in roten längre bak i karet.
        Limnophila Sessiflora som står baktill i hörnet brukar växa bra, men det har du nog upptäckt redan.

        Tar du bort de dåliga växterna, så har du mycket plats kvar, och en liten shoppingtur kanske skulle funka? Köp något som bryter av mot det du har, Vallisneria är inte fel och även dessa sätter du baktill i karet. Sedan är en personlig favorit Cryptocoryne som är mellanhöga, och ett par krukor sådana som du sprider ut i karet ser trevligt ut. De kan tyna bort några dagar efter plantering, men de gör så och kommer igen ganska snart igen.
        Tack för tipsen! Så mycket man inte vet..
        Har varit bortrest i två veckor nu och är inte hemma förens om en vecka, så då lär jag ju se om det hänt något

        Får be min mamma ta bort 'skitväxterna' så får jag göra resten själv när jag kommer hem.
        Cryptocoryne har jag många gånger tänkt på men aldrig sett i zooaffären då de har ett väldigt dåligt utbud. Får fråga om man inte kan beställa eller liknande

        Kommentar

        Arbetssätt...