Sand till SA-biotop

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    Sand till SA-biotop

    Hej.

    Jag tänker köra sydamerikanskt stuk till mitt 500 literskar. Just nu är det vit akvariesand på botten men den känns inte så biotopriktig. Tips om vad som skulle passa bättre? Blästersand? Nåt mörkare?

    /Johan
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Rådasand är väl mörkare ?

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Ursprungligen postat av Twix
      Hej.

      Jag tänker köra sydamerikanskt stuk till mitt 500 literskar. Just nu är det vit akvariesand på botten men den känns inte så biotopriktig. Tips om vad som skulle passa bättre? Blästersand? Nåt mörkare?

      /Johan
      Finkornig vit sand är vanligt förekommande i SA, dock ej kalkhaltig sand.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Jag använder denna:
        För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m. OBS! Får ej användas som blästermedel vid fristråleblästring.


        Den blir rätt mkt mörkare med tiden också när den blir lite "smutsig". :-)
        350L Diskus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Ciklidsand hade jag kört med, den är så naturlig den kan bli i ett sa-kar.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Twix
            • June 2015
            • 42

            #6
            Min sand är från Hornbach och säljs som akvariesand så jag antog att den är neutral men man kanske ska ringa och dubbelkolla?

            Men den vita/beiga färgen är alltså inte helfel? Vad år skillnaden mot ciklidsand?

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av Twix
              Min sand är från Hornbach och säljs som akvariesand så jag antog att den är neutral men man kanske ska ringa och dubbelkolla?

              Men den vita/beiga färgen är alltså inte helfel? Vad år skillnaden mot ciklidsand?
              Skillnaden är förmodligen minimal. beige-aktig sand är helt perfekt i min mening. Finns ingen anledning att ändra på.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Vilken sand som helst täckt med dy och multnande löv blir jättebra

                Tobbe

                Kommentar

                • Twix
                  • June 2015
                  • 42

                  #9
                  Tack för alla bra svar! Här kommer en ganska rättvis bild på sanden, gör väl inget att en L001 råkade fastna också?
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0022.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2172195

                  /Johan

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Det finns olika typer av sand på olika platser i Sydamerika liksom i andra världsdelar. Vilken sand du ska välja beror då dels på vilken typ av biotop du vill avbilda och vilka fiskar och växter du tänker ha och vad dom har för önskemål. Ändå är det mest fråga om tycke och smak. Vanligt i stora delar av tropikerna är den röda lateritsanden. Den är inte helt lätt att efterlikna. Delvis därför att kornstorleken i naturen är att definiera som lera, alltså mycket finkornigare än till exempel Rådasanden. Inte helt praktiskt att ha i ett akvarium! - eller i naturen: siktdjupet, speciellt efter ett regn, bara är ett par centimeter. Jag samlade lite lera på plats (Paraguay) för att testa, men efter att ha tvättat "sanden" blev det liksom inget kvar! Jag har hittat tre möjliga ersättare (rent estetiskt):
                    1. Det finns olika typer av krossad lava med en behaglig röd färg. Lava kan innehålla metaller och andra gifter men är vanligen ofarligt. Man bör dock testa för säkerhets skull
                    2. Det finns ett konstgjort material, som små tegelröda lecakulor, som har många fördelar. Finns i vissa akvarieaffärer.
                    3. Jag tog gamla trasiga takpannor (rött tegel), slog sönder med slägga, körde i betongblandaren med en hink vatten i en halvtimme och fick fram flera fraktioner, runda stenar, sand och lera i en trevlig röd ton. Kombinerat med rötter, grenar, pinnar, torra löv (ek bok örnbräken) och lite torv kan det bli en väldigt naturlig look.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Intressant Erik

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Instämmer - intressant läsning. Tack Erik.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Micke L
                          • December 2013
                          • 456

                          #13
                          Spännande! Ska inte slänga alla gamla takpannor.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...