Sand från Jula/Biltema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mirala
    • June 2015
    • 22

    Sand från Jula/Biltema

    Hej!

    Har hittat många gamla inlägg om att man kan använda blästersand från Jula/Biltema men vill bara kolla så att rekommendationerna fortfarande är aktuella?

    Från början har jag varit intresserad av svart eller rödbrun sand/grus men det verkar vara himlans komplicerat att få tag på nåt som inte läcker färgämnen, är för vasst för bottenfisk, skapar gasfickor mm. Men har ni nåt säkert kort så blir jag ytterst tacksam!
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: 150620154328.jpg
Visningar: 2
Storlek: 244,4 KB
ID: 2172019
    Jula

    Klicka på bilden för större version

Namn: 101020131921.jpg
Visningar: 13
Storlek: 107,6 KB
ID: 2172018
    Biltema
    Senast redigerad av Mr Woods; 17 June 2015, 12:18.

    Kommentar

    • Mirala
      • June 2015
      • 22

      #3
      Jamen det där ser ju ut att fungera aldeles utmärkt : )

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Jag har använt båda och de funkar prima. Biltema har två sorter, en lite grovare men skillnaden ärm inimal.

        Biltema är det denna du är ute efter, INTE blästersand!
        För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m. OBS! Får ej användas som blästermedel vid fristråleblästring.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Einarsson
          Jag har använt båda och de funkar prima. Biltema har två sorter, en lite grovare men skillnaden ärm inimal.

          Biltema är det denna du är ute efter, INTE blästersand!
          http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-...nd-2000021665/
          Om jag får gissa lite så kan det ha att göra med att halten av kristallin kvarts och kisel är för hög i Biltemas sand och att man därför inte skall blästra med den, p.g.a. risken att utveckla silikos efter inandning av dammet. Kan inte komma på någon annan anledning, de känns snarlika i kvaliteten och bägge funkar som sagt utmärkt i akvarium!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Om jag får gissa lite så kan det ha att göra med att halten av kristallin kvarts och kisel är för hög i Biltemas sand och att man därför inte skall blästra med den, p.g.a. risken att utveckla silikos efter inandning av dammet. Kan inte komma på någon annan anledning, de känns snarlika i kvaliteten och bägge funkar som sagt utmärkt i akvarium!
            Om man får problem med sanden så kan man åtminstone skylla på biltema om man använder en sand som de specifikt säger ska funka för akvarium.
            350L Diskus

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Om jag får gissa lite så kan det ha att göra med att halten av kristallin kvarts och kisel är för hög i Biltemas sand och att man därför inte skall blästra med den, p.g.a. risken att utveckla silikos efter inandning av dammet. Kan inte komma på någon annan anledning, de känns snarlika i kvaliteten och bägge funkar som sagt utmärkt i akvarium!
              Det KAN även vara så att den sand som säljs som akvariesand är sand, medans blästersanden kan innehålla otrevliga metallpartiklar etc om de återanvänt gammal blästersand.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av simpson
                Det KAN även vara så att den sand som säljs som akvariesand är sand, medans blästersanden kan innehålla otrevliga metallpartiklar etc om de återanvänt gammal blästersand.
                Njae, enligt produktspecifikation och säkerhetsdatablad så skall Julas filtersand för blästring bestå av tvättad, torkad och siktad sand. En "ren naturprodukt".
                Men du har en poäng där! Biltema saluför ju faktiskt sin sand som lämplig i akvarier!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Woody! Julas sand har jag testat också, den har jag inte haft några problem med. Det jag menade var bara att biltemas blästersand är något man kanske bör avstå då den inte är testad av massvis av personer. Folk köper ju "Sand" när de köper sand på biltema, inte blästersand.

                  Jula blästersand - OK
                  Biltema "Sand" - OK
                  Biltema "Blästersand" - Ej testat, förmodligen dumt att prova också när det finns alternativ vi vet funkar.

                  Det är nog typ detta vi alla menar, fast det blev lite förvirring.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • montahue
                    • March 2015
                    • 44

                    #10
                    Jag har just inrett mitt nya 180l och ska fylla på med vatten. Jag har tömt i nästan en hel säck med jula-sand o det slog mig efteråt att sanden kanske behöver tvättas/sköljas innan jag använder den? Eller?

                    Kommentar

                    • Axman
                      • January 2013
                      • 188

                      #11
                      Jag tvättade inte min Jula-sand. Den var redan så ren och fin så.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...