Ny btn slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fistelfat
    • March 2015
    • 31

    #16
    Ursprungligen postat av simpson
    Ofta har man rastret för att få in vatten bakom bakgrunden till filtermaterialet och då sedermera pumpens ingång, utgången på pumpen har man rör eller slang och borrar ett (eller flera) hål i bakgrunden så röret/slangen precis går igenom och skickar ut det filtrerade vattnet i fiskdelen igen.
    Med bra riktning på utblåset kan du få fin ytrörelse och cirkulation i akvariet.
    Jo så går det när man har för bråttom för min del.
    Kanske man kan lösa detta ändå fast jag fyllt på med vatten.
    Nu är där ytrörelse iallfall när jag dragit en slang och lagt mot rastern

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    I punkt 3 ser du hur man drar en slangbit från pumputloppet ut genom bakgrunden.
    Tack, som jag skrev, lite fel gjorde jag allt , tacksam för all hjälp från dig Kjell!

    Ursprungligen postat av åheim
    Som redan påpekats så ska slangen från utblåset sitta i ett hål i bakrunden. Som du gjort så kommer ju det mesta vattnet smita in runt om utblåset (som du bara riktat bakom ett raster..) och förbli ofiltrerat! Eller har du inte filtermatta bakom?
    Just nu ingen filtermatta utan ett innefilter, ska slänga in klippta filtermattsbitar senare idag, men nu är där cirkulation , får se om jag kan borra ett mål nu.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #17
      Ursprungligen postat av fistelfat
      Jo så går det när man har för bråttom för min del.
      Kanske man kan lösa detta ändå fast jag fyllt på med vatten.
      Nu är där ytrörelse iallfall när jag dragit en slang och lagt mot rastern


      Tack, som jag skrev, lite fel gjorde jag allt , tacksam för all hjälp från dig Kjell!



      Just nu ingen filtermatta utan ett innefilter, ska slänga in klippta filtermattsbitar senare idag, men nu är där cirkulation , får se om jag kan borra ett mål nu.
      Det är väl bara att tappa ur 10-15cm av vattnet så borde du kunna borra utloppet på plats. Om du dessutom använder en sladdlös (batteri)maskin så är det ju ingen risk för att du får en bautastöt av att doppa maskinen i vattnet...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Man skall ju ändå rikta utblåset lite uppåt och har man ett någorlunda långt kort borr så är det bara att borra på. Har borrat många gånger i bakgrunder där vattnet varit helt uppfyllt. Böset som blir flyter ju så det är bara att håva upp
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...