Pump och filtermaterial bakom bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    Pump och filtermaterial bakom bakgrund

    Jag planerar inför min inte allt för stora uppgradering till ett 110l Juwel akvarium.
    Jag har blivit ett fan av bakgrunder med några centimeters djup. Jag hittade dessutom den här guiden på BTN's hemsida: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/

    Jag har inte råd med eller tycker det är meningsfullt att köpa en dyr BTN bakgrund för ett litet akvarium men tänker att tex. en billig Ekol standard-bakgund för 350 spänn som har djup och håligheter borde funka lika bra?

    Jag är hyfsad på att snickra och såga. För mig verkar lösningen ha bara fördelar när det kommer till det estetiska, ekonomiska och skötsel om man jämför med att jag använder den fastlimmade värmare/filter-lådan som sitter i juwel-akvariet.

    Men en filter-lösning som är både snygg, billig och fukar i flera år utan underhåll låter lite för bra, missar jag nått?
    Tacksam för åsikter och erfarenheter. Martin
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av montahue
    Jag planerar inför min inte allt för stora uppgradering till ett 110l Juwel akvarium.
    Jag har blivit ett fan av bakgrunder med några centimeters djup. Jag hittade dessutom den här guiden på BTN's hemsida: http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/

    Jag har inte råd med eller tycker det är meningsfullt att köpa en dyr BTN bakgrund för ett litet akvarium men tänker att tex. en billig Ekol standard-bakgund för 350 spänn som har djup och håligheter borde funka lika bra?

    Jag är hyfsad på att snickra och såga. För mig verkar lösningen ha bara fördelar när det kommer till det estetiska, ekonomiska och skötsel om man jämför med att jag använder den fastlimmade värmare/filter-lådan som sitter i juwel-akvariet.

    Men en filter-lösning som är både snygg, billig och fukar i flera år utan underhåll låter lite för bra, missar jag nått?
    Tacksam för åsikter och erfarenheter. Martin
    Ekol-bakgrunden fungerar säkert lika bra, en nackdel är dock att Ekols bakgrunder är väldigt svåra att såga i. Jag hade en Ekol standard och den gick det flera sticksågsblad för att få ordning på, kan man hålla till utomhus så kanske en Rondell gör ett bättre jobb Annars tycker jag att bakgrundsfilter helt klart är att föredra framför den inbyggda lådan som ju inte är den snyggaste inredningsdetaljen direkt.
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Har ekol i ett akvarie och jag gillar det på alla sätt förutom en sak, alla färger har övergått till samma dassigt gula färg så den ser inte så kul ut färgmässigt längre, det löser ju dock alger på bakgrunden men det är inte riktigt vad jag hade tänkt. Det är lite mer båtskrovsplastigt så att säga än btn slimline. Tunna och ganska hårda.

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #4
        Jo tänker själv att det blir svårt att såga i något så hårt men farsan har en högkvalitativ cirkelsåg på skena så jag tänker att med rätt klinga kan det vara värt att pröva eftersom ekol-bakgrunderna är så billiga åtminstone i de mindre storlekarna. Men vad jag kanske undrade mer om än ekol-bakgrunder i sig är om den sortens filter-konstruktion jag länkat till verkligen funkar så bra som det låter. Om den gör det blir det ju inte bara snyggare utan i längden också mycket billigare än att köpa Juwels löjligt dyra filterkuddar. Rent allmänt blev jag chockad över vad sånt kostar när jag skulle köpa filtermaterial till den lilla Eheim pump som sitter i mitt nuvarande 54 liter. 160 spänn för 2 små "svampar" svider

        Kommentar

        • montahue
          • March 2015
          • 44

          #5
          Även om de ser lite hårda och plastiga ut så gillar ekol-bakgrunderna (inte "slim" utan de som har djup på några centimeter) för att de för det låga priset ger ett djup av ljus och skuggor i akvariet vilket jag gillar. Åtminstone är det så jag upplever det akvariebutiken som jag tror har sådana i alla fisktankar. Men bleknar de fort av och blir trista så är ju det inget man vill ha. Har du någon koll på om urblekningen gäller ekol-bakgrunder generellt eller? När köpte du din? Är det nyligen eller flera år sen?

          Ekol bakgrunden jag menar är den som heter "standard" och är upp till 9cm som mest på djupet i 80cm bredd vad jag förstått.


          Jag sitter faktiskt och väntar på en beställning av btn amazonas som jag fyndat för halva priset. Eller rättare sagt om det är ett fynd vet jag inte än eftersom B-delen i ordern i bästa fall dröjer 1-2 veckor och i sämsta fall aldrig dyker upp BTN slimline är väl kanske ett klokare val även om den är platt.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Filter bakom bakgrunden fungerar helt klart alldeles utmärkt, det gäller bara att inte sätta in för få raster så att man äventyrar cirkulationen, jag monterade också en överrinningskam i min bakgrund förutom rastren och det verkar fungera riktigt bra
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Axman
              • January 2013
              • 188

              #7
              Den jag har tror jag är denna: http://www.ekolnet.pl/index/showproduct/id/52
              Svårt att se på deras minimala bilder men är väl relativt säker.

              Har haft den i två år. Nu har jag dock det till yngelakvarium där det är tänt mycket så algerna trivs och bakgrunden är helt grön, bifogar bild. Så nu gör det inget men den är lite dassigt grågul bakom. Gillar dock djupet i sprickorna osv, men denna är ju mycket plattare än din. Inte en susning om andra bakgrunder råkar ut för samma sak tyvärr. Mina ancistrus-yngel verkar dock inte alls gilla den. Sällan de är på den.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1238.jpg
Visningar: 1
Storlek: 248,8 KB
ID: 2171066

              Kommentar

              • toggaj
                • November 2009
                • 220

                #8
                . Jag har filterlösningen i mitt 375-liters. Jag har filtermatta skuren i 2,5 cm kuber bakom en BTN-Amazonas bakgrund (hela bakgrunden full). Akvariet har varit igång sedan 2009 utan att jag rört filtret och det fungerar fortfarande utmärkt.

                Johan

                Kommentar

                • montahue
                  • March 2015
                  • 44

                  #9
                  Du menar en "riktig" BTN-Amazonas och inte slimline gissar jag? Det låter i vilket fall väldigt bra att om man är måttligt händig så kan man göra ett filter som inte syns och inte behöver underhåll på många år?

                  Kommentar

                  • montahue
                    • March 2015
                    • 44

                    #10
                    Den ekolbakgrund jag ev. tänkt köpa är djupare på ont o gott men den verkar som ett billigt alternativ till en BTN-bakgrund om man vill ha en bakgrund som man göra filterkammare bakom tänker jag. Tack för att du tog dig tid att ta en bild. Det ser som du säger inte illa ut med algeräven om den bleknat.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Halloj! Jag har haft en bakgrundsperiod men jag har tröttnat på det ofta platta intrycket och det markerade avslutet på akvariet. Jag vill inte att karet ska ta slut så att säga och använder därför uteslutande svartmålade bakrutor el. svart plansch och belyser akvariet så att det skuggas längst bak! Filtreringen är antingen en gömd filtermatta med cirk.pump eller filterlåda ovanpå akvariet och därför stör inte tekniken intrycket av karet! Här är ett ex på min svarta bakgrund! https://www.youtube.com/watch?v=w2d9nxExp_8
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        #12
                        Ursprungligen postat av montahue
                        Du menar en "riktig" BTN-Amazonas och inte slimline gissar jag? Det låter i vilket fall väldigt bra att om man är måttligt händig så kan man göra ett filter som inte syns och inte behöver underhåll på många år?
                        Ja det är en "riktig BTN-Amazonas". Filtret blir relativt stort men nackdelen är att det tar plats i akvariet men om man ändå ska ha en bakgrund så får man en mycket praktisk och välfungerande filterlösning "på köpet"

                        /Johan

                        Kommentar

                        • montahue
                          • March 2015
                          • 44

                          #13
                          Jo exakt, snyggt, effektivt, och billigt på en o samma gång fast det snor en del utrymme. Den stora filter/värmare kassetten i ett Juwel-akvarium stjäl ju en hel del utrymme den med. Jag har lagt ut mitt oanvända 110-liter till försäljning för jag fick tillfälle att köpa ett 180-liter till bra pris och i detta är ju kassetten ännu större.

                          Kommentar

                          • montahue
                            • March 2015
                            • 44

                            #14
                            Det där ser ju jättesnyggt ut fast det är lite svårt att greppa helheten från närbilder. Dessutom ser det ut som att du har en massa avancerade växter i tanken som kompenserar för den svarta bakgrunden(?) och jag är usel på sådant även om jag ska försöka ta mig i kragen nu när jag ska uppgradera från 54l till 180l. Jag tror jag förstår vad du menar med "akvariet ska inte ta slut" men som det är nu så tror jag nog en bakgrund är bäst för mig. Och jag håller inte riktigt med om att bakgrunder behöver se platta ut. Givetvis så ser de platta bakgrunderna mer eller mindre platta ut men jag gillar hur ljuset spelar på en djupare bakgrund. Av det jag sett i alla fall. Men det kan ju såklart också ha med belysningen att göra. På mitt 54 liter har jag efter 3 år fortfarande bakgrunden som jag skar ut från förpackningen akvariet kom i

                            Martin

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Halloj! Jag har haft en bakgrundsperiod men jag har tröttnat på det ofta platta intrycket och det markerade avslutet på akvariet. Jag vill inte att karet ska ta slut så att säga och använder därför uteslutande svartmålade bakrutor el. svart plansch och belyser akvariet så att det skuggas längst bak! Filtreringen är antingen en gömd filtermatta med cirk.pump eller filterlåda ovanpå akvariet och därför stör inte tekniken intrycket av karet! Här är ett ex på min svarta bakgrund! https://www.youtube.com/watch?v=w2d9nxExp_8
                              Håller med. Haft btn med men kommer köra svart framöver. Tar även utrymme och fisk lyckas fan alltid ta sig bakom.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              Arbetssätt...