Hur starka rör till 89cm högt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    Hur starka rör till 89cm högt kar

    Hej!

    Har ett kar som är 80cm högt och kör med två T5 rör på 24 W vardera. Är detta för klent?
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Beror väl på vilka växter du skall ha i akvariet. Men normalt så behövs såväl fler rör som reflektorer till ett så högt akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mert91
      • July 2002
      • 877

      #3
      Blev lite fel, det är 80cm högt akvarium. I rampen finns endast plats för två T5 rör med varsin reflektor. Så det går intr att undkomma detta på annat sätt? Det är ett möbelkar med Belysning: T5 2x24W Short.
      Senast redigerad av mert91; 25 March 2015, 21:59.
      Med vänliga hälsningar!

      //M.M

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Då har du ju inget att välja på och du lär få avstå från att hålla ljuskrävande växter i ett så högt akvarium där du bara kan ha så svag belysning.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mert91
          • July 2002
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Då har du ju inget att välja på och du lär få avstå från att hålla ljuskrävande växter i ett så högt akvarium där du bara kan ha så svag belysning.
          Hej och tack för svaret! Min plan är att hålla tanganyikaciklider, dvs inga växter. Dum fråga kanske men kan man köpa för med högre effekt och få ett starkare ljus?
          Med vänliga hälsningar!

          //M.M

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av mert91
            Hej och tack för svaret! Min plan är att hålla tanganyikaciklider, dvs inga växter. Dum fråga kanske men kan man köpa för med högre effekt och få ett starkare ljus?
            Ett lysrörs styrka hänger ihop med längden så starkare rör blir längre.

            Sedan är det ju inte säkert att resten klarar av den ökande värmen etc.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #7
              Köp led 😃
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #8
                Ursprungligen postat av mert91
                Hej och tack för svaret! Min plan är att hålla tanganyikaciklider, dvs inga växter. Dum fråga kanske men kan man köpa för med högre effekt och få ett starkare ljus?
                Men om det bara är för ljusets skull och inte någon växtanledning så behöver du nog inte mer ljus. Alltså det kommer inte vara "mörkt" i karet. Så för ett växtfritt ciklidkar lär det inte vara något problem med dessa rör. I detta fallet är det nog nästan dumt med mer ljus då det bara kommer trigga algtillväxt vilket brukar vara ett problem i den typen av kar vad jag hört.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av mert91
                  Min plan är att hålla tanganyikaciklider, dvs inga växter. Dum fråga kanske men kan man köpa för med högre effekt och få ett starkare ljus?
                  Som Einarsson redan har sagt så behöver det ju inte vara mer belysning i ett växtfritt akvarium. Men av estetiska skäl hade varit fräckt att komplettera med en kraftig LED-spot.
                  Sedan som simpson skriver så är lysrörets styrka beroende av rörets längd.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Mm.. Finns jävligt kraftfulla led som du säkert kan modda in i möbeln..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • stefan.pettersson.528
                      • March 2015
                      • 12

                      #11

                      Detta kan vara nått kanske. Kostade bara 99:- på mitt lokala Bauhaus . Eller tänker jag fel?


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Mm.. kör sådana som belysning till växterna ovanför min burk.. hade dock inte varit rädd att köra typ 4 sådana..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...