Hjälp med fisk och inredningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willepadille
    • December 2014
    • 39

    Hjälp med fisk och inredningen

    Hej jag har nyss startat ett juwel Rio 180 liters akvarium. Jag är typ nybörjare men inte helt bakom flötet. Jag startade akvariet med vattnet från mitt 54l akvarium. Klämde även ut filtret.Jag har för närvarande 9 kardinal tetror Två Ancictrus en stor hona som mäter 13 cm och en mindre hane som inte verkar bli större än 9cm. Sen har jag två teleskop och en albino pansarmal som jag tror är dvärg. Och slutligen två små algätar som är dvärg av någon art jag inte mins de har en svart rand och är typ 4cm.
    Vad tycker ni att jag ska ha mer för fiskar för det får väl plats flera? Jag hade allihopa i 54 liters karet innan.
    Och vad tycksom inredningen?
    Vänliga hälsningar William
  • willepadille
    • December 2014
    • 39

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Du har inte möjlighet att ta bilder på de fiskarna du inte riktigt vet namnen på? Lite lättare att få tips om man har koll på alla invånare först. Kan de små algätarna vara någon slags Otocinclus kanske?
      Pansarmalar brukar trivas bäst i stim, så kan ju öka på dessa iaf. Tänk på att slöjstjärtar blir stora, så små fiskar kan bli uppätna. Har lite svårt att ge tips med den mixen av fiskar känner jag, men kanske andra har några bra idéer Angående inredningen skulle jag sätta dit fler växter, javaormbunkar tex. Dom brukar inte brukar bli uppätna av slöjstjärtar.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Skulle vilja säga att akvariet är fullt, men får guldfiskarna chansen så kan de nog hjälpa till att minska antalet andra fiskar åt dig efterhand. De jagar ju knappt men allt är ju potential mat. =) Tänk på att teleskopen säkert kan bli över 20 cm med god skötsel. (utan stjärt) Här har du ett extremexempel:


        Guldfiskarna är ju lite svåra att ha ihop med andra, du får nog hitta sådana som trivs i en temp strax över rumstemp även om guldfiskarna är flexibla. Kardinalfisk borde funka (inte kardinaltetror då).

        Inredningsmässigt, inred så att teleskopen inte kan skada sina ögon på något. Växter är väl javaormbunka, anubias, svärdsplantor, polysperma och sådant som har tjockare blad. Guldfiskarna kommer vara överallt och smaka för att se om det går att äta.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Som sagts innan bör pansarmalar hållas i grupp. Angående den lilla algätaren med svart band så skulle det kunna vara nå'n art av Otocinclus, som t.ex den här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • willepadille
            • December 2014
            • 39

            #6


            jag tror dom syns på bilderna. Man får leta lite.
            Om jag inte skulle haft teleskopen skulle jag haft plats för mer fisk då?

            Kommentar

            • willepadille
              • December 2014
              • 39

              #7
              Vilka monster jag har köpt då. teleskopen är ju väldigt fina men dom bajsar hela tiden. Bara det blir lite varmare får dom flytta ut i trädgårds dammen så får man se om dom klarar sig.
              Det konstiga va att på djuraffären sa de att jag kunde ha dom i mitt 54liters akvarium.
              Tack för svaren. :-)

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Slöjstjärten är ju en avelsform av guldfisken som i sin tur är besläktad med rudan.

                En slöjjis blir, om den får leva och är rätt skött lätt 30 cm, finns rapporter på större än så.
                Jag har en bild på en liten rackare dom fångade i en damm inne i Köpenhamn. Lätt 40 cm
                utan fenor...... Lägger inte upp den, eftersom den inte är min.

                De är dessutom bajsmaskiner av guds nåde. En sådan skitar lätt ner mer än 30 kardinaler.

                Så, per say, om du byter ut slöjjisarna, så kan du dratta ner 20-30 kardinaler utan att försämra vattnet.

                Skulle nog vilja säga som andra att det räcker med fisk nu. Så länge du behåller slöjjisarna.

                Det kommer dessutom reduceras när slöjjisarna en dag får för sig att de där små blå/röda sakerna
                som simmar omkring....de kanske går in i munnen....och vips är kardinalerna borta.


                Den lille med svart rand är nog som någon sa en otocinclus.


                Det där med att ha slöjjisar i 54 liter...... tja, små guldfiskskålar säljs fortfarande, nästan ibland ihop med en liten slöjjis....och vad man tycker om det,,,,,det lämpar sig inte i tryck.....

                Det är iofs sant att slöjjisar anpassar sig en del till omgivningen, så när väggarna tar emot i karet, så slutar de helt enkelt att växa. De har dock en otrevlig metod för att sluta med tillväxten. De dör av vantrivsel helt enkelt. Så, istället för att bli sina 30-40 år så blir de inte mer än 1- 3 år. ..... Så visst anpassar de sig....på ett lite dramatiskt vis.....
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • willepadille
                  • December 2014
                  • 39

                  #9
                  Aja jag får behålla dem det är fina fiskar. Och det är fränt om dom blir så stora.
                  Jag var nyss och köpte mygglarver och lite happy carbo.
                  Vet någon om man ska ta bort kolfiltret i juwels filter? Tänkte ifall det renar så bra så att växtnäring och kol blir verklöst?
                  Tack igen för svaren. Trevligt att ha någon att diskutera med. Sambon börjar bli lite less på det där med akvarium. Och att jag köpte ett nytt 180liters ajja baja det kunde ha gått till krimskrams istället.
                  :-)

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Kolfilter är nog ganska meningslöst här i Sverige, om du inte har riktigt kass vatten från egen brunn då. Men du får prova och känna dig fram, jag tycker guldfisk/slöjor är roliga fiskar och speciellt då eftersom de funkar i en damm. Att de sedan är underskattade är en sak, avel av guldfisk av kvalité verkar vara bland det svåraste man kan ge sig in på som jag ser det.

                    Behåll det som det är nu och lär känna dina fiskar, se vilka du gillar och bygg vidare på vad du gillar för beteenden hos fiskarna. Guldfiskarna får ju med fördel vara fler än två för att trivas bra men då har du ju ett framtida projekt i så fall med större akvarium osv.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Kallas allmänt för akvariehybris.

                      drabbar alla som haft ett kar.

                      en del svåra fall där folk har rivit väggar, byggt stugor enbart för kar, slängt ut barnen, osv finns.
                      en del är här på zoopet.

                      jag hade en liten släng av den sjukan för några år sedan.

                      hade varit utan kar i mångar år, fick ett nytt 240 liters ett år i present.

                      1 år senare stod det 11 kar i huset.........

                      sedan gick vissa delar av livet inte som det var tänkt, så jag blev tillfälligt botad och stängde ner alla karen.

                      men en dag så fick viruset ny energi....så nu sitter man där igen med ett kar i köket.....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • willepadille
                        • December 2014
                        • 39

                        #12
                        Jag släppte ut slöjstjärtarna i dammen. Får se hur länge dom klarar sig där.
                        Jag har köpt 9st koppar tetror.
                        Dom är mycket livliga jämfört med kardinal tetrorna.
                        Kardinalerna hållet sig efter botten, medans koppartetrona håller hus över allt. Mest vid ytan dock.
                        Jag köpte även en dvärg pansarmal till. Så nu har jag två, men ska skaffa fler till veckan.
                        Skägmunsmalarna växer så det knakar. Hanen är dock spårlöst borta sedan en tid(misstänker att han vaktar ägg).
                        Jag har i alla fall hittat en mycket trevlig hobby. Jag hade aldrig trott att jag skulle bli så nördig snabbt...
                        Trevlig lördags kväll på er!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...