sandbotten och malaysiska sandsnäckor...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleep
    • December 2008
    • 246

    sandbotten och malaysiska sandsnäckor...

    Hej!
    Har för ett år sen byt ut mitt grus till sand. Och tycker väl att det funkar ganska så bra.
    Förutom att all skit läger sig uppe på sanden och man måste slamsuga väldigt ofta. För att skiten lägger sig precis där det är som mest synligt.
    Och har väldigt mycket växter till också.
    Men nu är det så att jag fick höra bara för några dagar sen. Att när man har sand så behöver man ha malaysiska sandsnäckor.
    Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta. Då man drar öronen åt sig så fort man hör ordet snäckor.
    Då jag tänker att det kommer att bli svårt att bli av med dom om jag skulle vilja det.
    Tacksam för alla svar o råd.
    Med vänlig hälsning Glenn.
    Mvh Glenn.
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Sleep
    Hej!
    Har för ett år sen byt ut mitt grus till sand. Och tycker väl att det funkar ganska så bra.
    Förutom att all skit läger sig uppe på sanden och man måste slamsuga väldigt ofta. För att skiten lägger sig precis där det är som mest synligt.
    Och har väldigt mycket växter till också.
    Men nu är det så att jag fick höra bara för några dagar sen. Att när man har sand så behöver man ha malaysiska sandsnäckor.
    Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta. Då man drar öronen åt sig så fort man hör ordet snäckor.
    Då jag tänker att det kommer att bli svårt att bli av med dom om jag skulle vilja det.
    Tacksam för alla svar o råd.
    Med vänlig hälsning Glenn.
    Du måste inte ha snäckor, och det med att skiten samlar sig där det är mest synligt...

    Ändra om utblås på pumpar så du får vattenströmmarna annorlunda så kommer skiten någon annanstans. Och med tillräckligt bra filter in i filtret.

    Kommentar

    • Sleep
      • December 2008
      • 246

      #3
      Ok, fick höra att man va tvungen att vända sanden för att det bildas gas. (sumpgas)
      ingen känner sig mer lättad över att slippa snäckor än jag!
      Har precis köpt ett nytt ytterfilter som ska hjälpa till med att skapa mer strömt vatten och suga upp skiten. så får se vad som händer.
      Ursprungligen postat av simpson
      Du måste inte ha snäckor, och det med att skiten samlar sig där det är mest synligt...

      Ändra om utblås på pumpar så du får vattenströmmarna annorlunda så kommer skiten någon annanstans. Och med tillräckligt bra filter in i filtret.
      Mvh Glenn.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Sleep
        Hej!
        Har för ett år sen byt ut mitt grus till sand. Och tycker väl att det funkar ganska så bra.
        Förutom att all skit läger sig uppe på sanden och man måste slamsuga väldigt ofta. För att skiten lägger sig precis där det är som mest synligt.
        Och har väldigt mycket växter till också.
        Men nu är det så att jag fick höra bara för några dagar sen. Att när man har sand så behöver man ha malaysiska sandsnäckor.
        Är det någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta. Då man drar öronen åt sig så fort man hör ordet snäckor.
        Då jag tänker att det kommer att bli svårt att bli av med dom om jag skulle vilja det.
        Tacksam för alla svar o råd.
        Med vänlig hälsning Glenn.
        du måste inget men

        Malaysiska sandsnäckor är väldigt bra o ha , född upp några i breeding box , flytta över till akvariet o håll på såhär tills du kastat in 100 st eller så i karet =) allt skit kommer försvinna , dock finns det risk att snäckorna tar över senare men de går o lösa då

        Kommentar

        • Sleep
          • December 2008
          • 246

          #5
          Ursprungligen postat av blaze1337
          du måste inget men

          Malaysiska sandsnäckor är väldigt bra o ha , född upp några i breeding box , flytta över till akvariet o håll på såhär tills du kastat in 100 st eller så i karet =) allt skit kommer försvinna , dock finns det risk att snäckorna tar över senare men de går o lösa då
          Hahaha nee det har du ju rätt i! :P
          men vad är dom bra för och hur får man bort dom sen?
          Mvh Glenn.

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            De lever nere i sanden så du kommer knappt att märka av dem även om de är jättemånga. Fördelen är ju att de luftar hela bottnen så de vänder sanden och äter upp sådant som är ätbart på bottnen så du inte märker av det. De kan bli jättemånga om du har mycket matrester men då är de rätt lätta att få bort. Mörklägg, i med mat och dra håven över dem när de samlats för att festa. Jag ser inte mycket av mina, de är framme främst när det är mörkt. Största nackdelen är kanske alla tomma skal från döda snäckor som ligger överallt. Men jag vet inte om det egentligen är en nackdel i mina ögon så...

            Eftersom fördelarna med dem är att de luftar bottnen och äter rester så är de givna hemma hos mig. Frågar du i affären efter dem så ser de mest förfärade ut över att du frivilligt ber om sådan skit.

            En nackdel kan ju vara att man ser hur hela bottnen rör på sig av snäckor som gräver sig fram. Så är det i mitt kar där de trivs bäst. Ser rätt udda ut. Som att bottnen inte riktigt vill vara där den är.
            Senast redigerad av Axman; 17 February 2015, 14:17. Anledning: stavfel

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #7
              Ursprungligen postat av Sleep
              Hahaha nee det har du ju rätt i! :P
              men vad är dom bra för och hur får man bort dom sen?

              Som axman skriver , dem är något du vill/bör ha även om dem blir många , tyder bara på att du övermatar och matrester hamnar i botten som dem hinner äta upp innan fiskarna.


              vill du få bort dem sen så finns det flera sätt att göra det på , enklast och roligast enligt mig har varit Zebrabotier , väldigt trevliga snäckättande fiskar som är ikke aggresiva mot någon fisk art som jag märkt , har mina zebrabotier tillsammans med platy och guppy yngel så det blir nog bra jag hade gärna skaffat malaysiska snäckor i akvarier där jag ej har dem

              Kommentar

              • Sleep
                • December 2008
                • 246

                #8
                Ursprungligen postat av Axman
                De lever nere i sanden så du kommer knappt att märka av dem även om de är jättemånga. Fördelen är ju att de luftar hela bottnen så de vänder sanden och äter upp sådant som är ätbart på bottnen så du inte märker av det. De kan bli jättemånga om du har mycket matrester men då är de rätt lätta att få bort. Mörklägg, i med mat och dra håven över dem när de samlats för att festa. Jag ser inte mycket av mina, de är framme främst när det är mörkt. Största nackdelen är kanske alla tomma skal från döda snäckor som ligger överallt. Men jag vet inte om det egentligen är en nackdel i mina ögon så...

                Eftersom fördelarna med dem är att de luftar bottnen och äter rester så är de givna hemma hos mig. Frågar du i affären efter dem så ser de mest förfärade ut över att du frivilligt ber om sådan skit.

                En nackdel kan ju vara att man ser hur hela bottnen rör på sig av snäckor som gräver sig fram. Så är det i mitt kar där de trivs bäst. Ser rätt udda ut. Som att bottnen inte riktigt vill vara där den är.
                vad är det för fördel med att dom luftar botten?
                jag har aldrig hört talas om det först för någon vecka sen.
                Mvh Glenn.

                Kommentar

                • Sleep
                  • December 2008
                  • 246

                  #9
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  Som axman skriver , dem är något du vill/bör ha även om dem blir många , tyder bara på att du övermatar och matrester hamnar i botten som dem hinner äta upp innan fiskarna.


                  vill du få bort dem sen så finns det flera sätt att göra det på , enklast och roligast enligt mig har varit Zebrabotier , väldigt trevliga snäckättande fiskar som är ikke aggresiva mot någon fisk art som jag märkt , har mina zebrabotier tillsammans med platy och guppy yngel så det blir nog bra jag hade gärna skaffat malaysiska snäckor i akvarier där jag ej har dem
                  njaa vet inte om jag är så sugen på zebrabotia. hade några för ett par år sen.
                  och dom åt upp mina fjärilcikliders rom hela tiden. och åt inte så mycket snäckor alls. dock så va det ju pest snäckor (post horn) dom kanske inte är lika goda! :P
                  Mvh Glenn.

                  Kommentar

                  • Sleep
                    • December 2008
                    • 246

                    #10
                    Ett jätte tack för dom svar som jag har fått!
                    Jag kan meddela att jag fortfarande är kluven i frågan om att skaffa snäckor i karet.
                    Så det får vänta ett tag till. :P
                    Mvh Glenn.

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Mallayer är underbara varelser, jag har en hel drös av dem tror jag fast dom är bara uppe ur sanden några timmar när ljuset släckts. Enda jag ser är spår i sanden efter deras städningsrunda..

                      Jag har ett gäng elefantsnäckor bara för att få se lite snäckor i mitt kar iallafall

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dopply
                        Mallayer är underbara varelser, jag har en hel drös av dem tror jag fast dom är bara uppe ur sanden några timmar när ljuset släckts. Enda jag ser är spår i sanden efter deras städningsrunda..

                        Jag har ett gäng elefantsnäckor bara för att få se lite snäckor i mitt kar iallafall
                        Tycker snäckor som äppelsnäckan är fina. men annars när jag tänker på snäckor. så tänker jag på dom som man inte vill ha. och hur många dom blir. och jag kan tänka mig att malaysiska snäckor. blir lika många. men kanske har fel där.
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleep
                          Tycker snäckor som äppelsnäckan är fina. men annars när jag tänker på snäckor. så tänker jag på dom som man inte vill ha. och hur många dom blir. och jag kan tänka mig att malaysiska snäckor. blir lika många. men kanske har fel där.
                          Dom blir nog mångdubbelt flera. Fast man ser dom aldrig, så det är svårt att veta..

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dopply
                            Dom blir nog mångdubbelt flera. Fast man ser dom aldrig, så det är svårt att veta..
                            haha så du menar att dom en dag kan vara fler än jag har sandkorn? :P

                            Tänkte på elefantsnäckor. vad äter dom och kan man ha dom i ett växtkar?
                            om jag inte minns helt fel. så är det dom med långtskal och störe eller?
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            • Dopply
                              • December 2012
                              • 485

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleep
                              haha så du menar att dom en dag kan vara fler än jag har sandkorn? :P

                              Tänkte på elefantsnäckor. vad äter dom och kan man ha dom i ett växtkar?
                              om jag inte minns helt fel. så är det dom med långtskal och störe eller?
                              Deras bestånd regleras helt av hur mycket det finns att äta..

                              Ja, dom är av större modell. Jag upplever inte att dom äter på växter, fast jag har inte så många heller. De första två var ett par utan att jag visste det, så dom har fått några bäbisar lite då och då.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...