Ojämn vattennivå med bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Ojämn vattennivå med bakgrund

    Jag har ett akvarium på 540 liter med en bakgrund med pumpar bakom. Vattnenivån bakom bakgrunden är ungefär 5mm lägre än framför bakgrunden. Jag läser överallt om hur viktigt det är att akvariet står i våg och så vidare... Borde inte skillnaden i vattennivå göra att det blir en ojämn belastning i akvariet? Spelar det någon roll?
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Jag tror inte att det gör någon större skillnad om inte nu bakgrunden tar upp väldigt mycket av akvariets bottenyta, i alla fall inte om det bara handlar om skillnader i vattenhöjd på millimeter framför respektive bakom bakgrunden
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Wieder
      Jag har ett akvarium på 540 liter med en bakgrund med pumpar bakom. Vattnenivån bakom bakgrunden är ungefär 5mm lägre än framför bakgrunden. Jag läser överallt om hur viktigt det är att akvariet står i våg och så vidare... Borde inte skillnaden i vattennivå göra att det blir en ojämn belastning i akvariet? Spelar det någon roll?
      Ta upp något mer hål in i bakgrunden, som det är nu riskerar du när det blivit lite igensatt bakom att det blir torrt....

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Det är inga problem för akvariet.
        Däremot så bör du precis som Simpson säger göra det för att få bättre flöde i systemet.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jag har slutat att rengöra filtret bara för att vattennivån sjunker i filterfacket eftersom jag tycker att filtret fungerar bättre när det tätnat lite. Dessutom har jag märkt att skillnaden i vattennivå varierar lite över tid även om jag inte rengör...

          Kommentar

          Arbetssätt...