Raster vs filtersvamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Raster vs filtersvamp

    Jag håller på och förbereder för att göra ett filter bakom bakgrunden i mitt nya akvarieprojekt och har beställt ett gäng med raster men nu när jag studerar bakgrunden så inser jag att det inte kommer att bli särskilt snyggt med ett gäng med svarta plastgaller där. Så jag har börjat fundera på att använda mig av filtersvamp istället, enligt guiden på BTN-hemsidan (http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/ )

    Undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att använda sig av filtersvamp istället för raster, vad är bättre sett till hur mycket vatten som kommer igenom etc? Tänker i såna fall kamouflera filtersvampen med sand/torv-silikonblandning enligt guiden, frågan är om det hindrar mycket av vattnet från att komma igen? Hur mycket yta behövs om man gör hål i bakgrunden och sätter igen dessa med filtersvamp?

    Jag kommer att använda en Aquael Circulator 2000 (2000 liter/timmen), antar att pumpstyrkan spelar in på hur mycket hål som behövs?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Jag föredrar raster eftersom det är mindre underhåll. Jag har provat att doppa grov matta i silikon och torv och det bromsade flödet markant! Till 2000L/tim så skulle jag gå på minst 4 raster
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Jag föredrar raster eftersom det är mindre underhåll. Jag har provat att doppa grov matta i silikon och torv och det bromsade flödet markant! Till 2000L/tim så skulle jag gå på minst 4 raster