Raster vs filtersvamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    Raster vs filtersvamp

    Jag håller på och förbereder för att göra ett filter bakom bakgrunden i mitt nya akvarieprojekt och har beställt ett gäng med raster men nu när jag studerar bakgrunden så inser jag att det inte kommer att bli särskilt snyggt med ett gäng med svarta plastgaller där. Så jag har börjat fundera på att använda mig av filtersvamp istället, enligt guiden på BTN-hemsidan (http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/ )

    Undrar därför om det är någon som har erfarenhet av att använda sig av filtersvamp istället för raster, vad är bättre sett till hur mycket vatten som kommer igenom etc? Tänker i såna fall kamouflera filtersvampen med sand/torv-silikonblandning enligt guiden, frågan är om det hindrar mycket av vattnet från att komma igen? Hur mycket yta behövs om man gör hål i bakgrunden och sätter igen dessa med filtersvamp?

    Jag kommer att använda en Aquael Circulator 2000 (2000 liter/timmen), antar att pumpstyrkan spelar in på hur mycket hål som behövs?
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Jag föredrar raster eftersom det är mindre underhåll. Jag har provat att doppa grov matta i silikon och torv och det bromsade flödet markant! Till 2000L/tim så skulle jag gå på minst 4 raster
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Jag föredrar raster eftersom det är mindre underhåll. Jag har provat att doppa grov matta i silikon och torv och det bromsade flödet markant! Till 2000L/tim så skulle jag gå på minst 4 raster
      Tack för svaret, bra att veta att någon redan har provat och att det inte fungerar särskilt bra. Misstänkte nästan det eftersom silikonet ju borde täcka igen dom flesta porerna på den sida av mattan som doppas i det. Fyra raster alltså, vilken tur att jag beställde just fyra, chansade på att det skulle behövas minst tre

      Det tar mig raskt till nästa fråga, hur bör man placera rastren, är det en bra idé att ha alla fyra nere vid sanden eller ska man sätta någon/några högre upp också, typ överrinningskam? Jag har köpt en sån här bakgrund (http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1063&page=1) och tänkte i såna fall sätta rastren på vänstra sidan och ha utblåset till höger om trädroten.
      Senast redigerad av KJE; 24 January 2015, 19:08.
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Är förresten filtermatta utan silikonering och doppning i sand att föredra framför raster? Tänker att svart filtermatta kanske inte ser så illa ut ändå?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Åke Eriksson
          • September 2014
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av KJE
          Är förresten filtermatta utan silikonering och doppning i sand att föredra framför raster? Tänker att svart filtermatta kanske inte ser så illa ut ändå?
          Hej!

          Jag har svampar doppade i silicon och grus och det fungerar utmärkt, trots flöde på ca 1200 l/t. Men sedan mina växter började skymma hålen så struntar jag i kamouflaget och kör svart svamp för det mesta (byter dem till och från och har två set, en kamouflerad och en med originalsvamp så att säga.

          Jag har utsuget till min stora Eheim längs ned till höger (framifrån sett) på min BTN Amazonas och sedan har jag gjort 4 öppningar ovanför varandra nästan ända framme vid glaset till vänster på min BTN. Det ryms 25 liter filtermaterial bakom min installation och genom att ha tre hål om 8 x 8 cm plus en nedjackning i överkanten om 8 x cm (se nedan) så får jag ett bra flöde trots att detta från början så ut som rätt täta svampar med silicon och grus. Men fundera på den effektiva utan som vattnet passerar om du jämför med den lilla filterkorgen på insugsröret så inser man att kamouflerad svamp inte är så stor flödesbegränsning.

          Jag tänkte tipsa om just det övre jacket som jag inte sett på guiden till BTN-filter på deras hemsida. Det uppstår ju nästan undantagslöst en biofilm i vattenytan som består av skräp, bakterier, fett från foder mm. Den är inte bra, den minskar gasutbytet med luften så att vattnet syrsätts sämre oavsett flöden. Dessutom är biofilmen osnygg.

          Genom att skära ut ett jack i överkanten på din BTN-bakgrund på t.ex en sträcka av 7-10 cm med ca 2 cm under planerad vattenyta på akvariet får du en riktigt fin funktion mot biofilmen samt en svamp som är väldigt lätt att ta bort och tvätta när du gör ett vattenbyte. Jag vill rengöra just den här svampen rätt ofta och därför har en extra, tillklippta svampbit i reserv så att inte firrar eller räkor åker bakom BTN medan du meckar med "ordinarie". Som grädde på moset har du skapat ett "breddavlopp" om nu samtliga svampa mot förmodan skulle sätta igen så kan du matcha så att vattnet rinner över den översta svampen (i nödfall).

          Särskilt bra att ha detta breddavlopp om man trimmar bottengräs som jag, det är hopplöst att få bort allt direkt men klippet samlar sig så småningom fint vid breddavloppet och efter ca en vecka är det mesta borta.

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av Åke Eriksson
            Hej!

            Jag har svampar doppade i silicon och grus och det fungerar utmärkt, trots flöde på ca 1200 l/t. Men sedan mina växter började skymma hålen så struntar jag i kamouflaget och kör svart svamp för det mesta (byter dem till och från och har två set, en kamouflerad och en med originalsvamp så att säga.

            Jag har utsuget till min stora Eheim längs ned till höger (framifrån sett) på min BTN Amazonas och sedan har jag gjort 4 öppningar ovanför varandra nästan ända framme vid glaset till vänster på min BTN. Det ryms 25 liter filtermaterial bakom min installation och genom att ha tre hål om 8 x 8 cm plus en nedjackning i överkanten om 8 x cm (se nedan) så får jag ett bra flöde trots att detta från början så ut som rätt täta svampar med silicon och grus. Men fundera på den effektiva utan som vattnet passerar om du jämför med den lilla filterkorgen på insugsröret så inser man att kamouflerad svamp inte är så stor flödesbegränsning.

            Jag tänkte tipsa om just det övre jacket som jag inte sett på guiden till BTN-filter på deras hemsida. Det uppstår ju nästan undantagslöst en biofilm i vattenytan som består av skräp, bakterier, fett från foder mm. Den är inte bra, den minskar gasutbytet med luften så att vattnet syrsätts sämre oavsett flöden. Dessutom är biofilmen osnygg.

            Genom att skära ut ett jack i överkanten på din BTN-bakgrund på t.ex en sträcka av 7-10 cm med ca 2 cm under planerad vattenyta på akvariet får du en riktigt fin funktion mot biofilmen samt en svamp som är väldigt lätt att ta bort och tvätta när du gör ett vattenbyte. Jag vill rengöra just den här svampen rätt ofta och därför har en extra, tillklippta svampbit i reserv så att inte firrar eller räkor åker bakom BTN medan du meckar med "ordinarie". Som grädde på moset har du skapat ett "breddavlopp" om nu samtliga svampa mot förmodan skulle sätta igen så kan du matcha så att vattnet rinner över den översta svampen (i nödfall).

            Särskilt bra att ha detta breddavlopp om man trimmar bottengräs som jag, det är hopplöst att få bort allt direkt men klippet samlar sig så småningom fint vid breddavloppet och efter ca en vecka är det mesta borta.
            Vad kul att höra att det har fungerat så bra för dig med kamouflerade filtersvampar, jag är egentligen mest sugen på den lösningen eftersom rastren kommer att synas väldigt bra. Ska experimentera med svampar och sanden och se om jag kan få en yta som liknar bakgrunden i såna fall blir det nog den lösningen. Får väl göra som du och köra med lite större hål, 8x8 cm lär ju kompensera för eventuella begränsningar i flödet då rastren bara är 6 cm i diameter.

            På tal om ytavrinning så funderar jag på att beställa en överrinningskam för att efterlikna funktionen hos orginalfiltret från Juwel, det tar ju in mycket av vattnet från ytan

            Tack för tipset
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            Arbetssätt...