Ett måste med bakrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisklivet
    • July 2014
    • 38

    Ett måste med bakrund?

    Hej!
    Jag har bakrund på mitt akvarium men har sätt många som inte har det. Behöver man verkligen det och påverkar det fiskarna eller blir dem stressade?
    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av Fisklivet
    Hej!
    Jag har bakrund på mitt akvarium men har sätt många som inte har det. Behöver man verkligen det och påverkar det fiskarna eller blir dem stressade?
    Tacksam för svar!
    Det beror ju lite på vad man menar med bakgrund och vilka fiskar det är.
    Många (inte alla) fiskar blir skygga om det är öppet åt alla håll för då känner de sig utsatta, men då räcker det ju med en målad bakruta som "bakgrund"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av Fisklivet
      Hej!
      Jag har bakrund på mitt akvarium men har sätt många som inte har det. Behöver man verkligen det och påverkar det fiskarna eller blir dem stressade?
      Tacksam för svar!
      Behöver och behöver, det är i vilket fall så att Jordbruksverkets föreskrifter säger att en sida ska vara insynsskyddad.

      Tobbe

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Nej det behövs inte .
        Har själv ingen dock funderar jag på att göra en moss bakgrund.

        Har man mycket sten rötter eller växter så känner fisken sig trygg oavsett
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe R
          Behöver och behöver, det är i vilket fall så att Jordbruksverkets föreskrifter säger att en sida ska vara insynsskyddad.

          Tobbe
          Ja det bör tilläggas att svensk lagstiftning kräver det
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Står akvariet mot en vägg så blir ju detta som en bakgrund, personligen tycker jag detta ser för jäkligt ut. Då är det betydligt snyggare med målad svart eller blå utsida på bakrutan om man inte vill eller kan köpa bakgrund.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fisklivet
              • July 2014
              • 38

              #7
              Tack så mycket för alla svar! Ska nog ha kvar min bakrund. Tror det blir bättre så!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Finns ju flera aspekter. Estetiskt ser det ju mycket snyggare ut med nån slags avslutning så man slipper se tapeten. Har man gjort sig besväret med ett snyggt akvarium känns det som en miss om det inte är nån slags snygg baksida.

                Fiskarna blir tryggare om de inte hänger oskyddade åt alla håll utan kan söka skydd vid något. Det finns också ett regelkrav på att det ska vara insynsskydd åt ett håll eller inredning som ger motsvarande trygghet.

                Bakgrund i akvariet är snyggt men stjäl en del vattenvolym. Det stjäl åtskilligt ljus också, det är klar skillnad om man t ex målar bakrutan på insidan eller på utsidan. Bakgrund utanför akvariet ger bra möjligheter att göra nåt snyggt som ger djupverkan. Fast man får ju hålla bakrutan algfri om det ska se bra ut.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                Arbetssätt...