Egen bakgrund, val av ytskikt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vippen
    • January 2015
    • 7

    Egen bakgrund, val av ytskikt

    Efter 30 års uppehåll håller jag på att starta ett akvarium igen. Eftersom det kommer att innehålla bland annat salamandrar kommer det att bli ett paludarium (eller nåt åt det hållet, med en liten landdel). På grund av att detta gör kraven på utseendet väldigt specifika, och att jag inte vill ha pumpen synlig, barkade det hela ur och slutade med att jag fixar en egen bakgrund.

    Bland alla frågetecken jag stött på under resan vacklar jag nu vad gäller vilket ytskikt jag skall täcka bakgrunden med. Det verkar finnas lika många svar som det finns akvarister, hjälp mig ta ställning! Så här ligger det till:

    Huvudformen på bakgrunden är (efter mycken vånda) gjord i cellplast. Den kommer att kompletteras med en mossvägg baserad på Epiweb ovanför vattenytan, och sannolikt några partier med Hygrolon för ytterligare växter ovan vatten. Det kommer att rinna en liten bäck över delar av bakgrunden. Önskemålet är att få den att likna en jordig flodbank så mycket det går i textur och färg.

    Nu tvekar jag mellan följande alternativ:

    • spackla på husfix blandat med pigment och eventuellt sand/grus, samt lacka detta med lämplig lack
    • lägga på SikaCIM blandat med pigment och eventuellt sand/grus


    Sitter någon på egna erfarenheter av båda dessa alternativ? Har nån hört nåt? Finns några bra do:s and don't:s som en med 30-års ringrost (och ingen tidigare egen erfarenhet av att bygga egen bakgrund) bör ta i beaktande?

    Jag är tacksam för alla tips från forumets oändliga visdom!

    Hans
  • Vippen
    • January 2015
    • 7

    #2
    Ho hoo, är det ingen som har lite matnyttig erfarenhet att bjussa på?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag körde med husfix och sedan lackade detta, kommer inte ihåg vad det var (brun 2-komponent lack) som jag strödde mer torv innan färgen torkade. Se bara till att all cellplast får ett ytskikt, då den riskerar att smälta om du har kraftig färg/lack.
      Jag täckte med husfixen när bakgrunen satt i karet, och spacklade även ut på sidorutorna för att få en jämn övergång.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Vippen
        • January 2015
        • 7

        #4
        Tackar för återkoppling! Du får givetvis några frågor i retur... ;-)

        Varför valde du husfix och tvåkomponentslack? Hur upplever du resultatet vad gäller naturtrogenhet? Hur länge har bakgrunden varit i bruk? Håller den för både malar och tidens tand i allmänhet? Hänger torven med eller bryts den ned efter hand?

        Jag tänker nog behandla bakgrunden utanför akvariet och sedan limma den med silicon.

        Vänligen

        Hans

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Den bakgrunden gjorde jag för ca 20 år sedan, och det var detta som fanns på marknaden då, och som var väl beprövat. Idag färgar de flesta putsen, och sedan lackar med klarlack, som nog blir betydligt naturtrognar. Den bruna lack jag hade var blank, men det försvann dels med hjälp av torven, och sedan blir det inte lika blankt i vattnet.
          Torven höll ganska bra, och ojämnheter som blev försvann inte trots att en del torv skapades bort med tiden. Jag hade karet igång ett par år utan problem, sedan tog jag bort bakgrunden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Vippen
            • January 2015
            • 7

            #6
            Tack igen! Vilket minne... Men det borde ju finnas de med erfarenheter av färskare metoder, tex SikaCIM under vatten?

            Kommentar

            Arbetssätt...