Måste man lacka målad bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myran1101
    • October 2014
    • 26

    Måste man lacka målad bakgrund?

    Som frågan, har gjort en egen bakgrun av frigolit, husfix och färg. Jag hade tänkt lacka med det visade sig att detta lacket (epolan v från nordsjö) var en beställningsvara och svindyr. Samtidigt vet jag att jag läst att lack inte var nödvändigt. Stämmer det? Jag vet ju inte om färgen är giftig... Hur vet jag att det inte börjar läcka gift? :/
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Om det är nu är du som har byggt borde det vara rätt lätt att kolla upp vad färgen innehåller. Kolla vad fabrikatet heter och maila dom och fråga
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • wanegardh
      • January 2013
      • 64

      #3
      Jag lackar inte men använder naturpigment.
      Har inga malar som gnager.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det finns ju tre anledningar till att lacka. En är att skydda frigolit så att fiskar inte gnager. Nästa är hålla bort husfix eller annat cementmaterial från att påverka vattnet. Det är inte alls säkert att vad man nu målat med fixar det jobbet och kommer cement i kontakt med vattnet så kommer det att påverka vattenvärdena starkt under lång tid och ofta på ett inte önskvärt sätt. Tredje anledningen är att hindra färg att komma i kontakt med vatten. All färg i ett akvarium ska ses med största skepsis, det kan vara katastrofalt giftigt. Att lacka hanterar risken. Det finns alltså flera goda skäl till att lacka även om det kostar och är lite pyssel.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • myran1101
          • October 2014
          • 26

          #5
          Epoxi golvlack fanns att köpa direkt i butik, hade det kunnat funka då? Tyvärr valde jag inget naturpigment :/

          Kommentar

          Arbetssätt...