Tvätta begagnad inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myran1101
    • October 2014
    • 26

    Tvätta begagnad inredning?

    Köpte ett begagnat akvarium igår! Väntat länge så riktigt glad, tyvärr blev det bara 265 l men ska ha större så fort jag flyttar härifrån

    Nu till frågan, förra ägaren gjorde nog inte så mycket rätt :P Han sa att han hade runt 40 fiskar i akvariet och alla dog i princip. Så jag undrar om jag ska tvätta gruset och stenarna jättenoga, om det kan vara något smittsamt? Eller är det mer troligt att bristande kunskaper (nitrit, ammonik, för myckt mat) dödade dem? Hade han inte sagt att alla dog hade jag inte tvättat gruset och klämt ur det använda filtret? Men blev nojjig nu, så tänker att det är bättre att fråga proffsen
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror på vad det är för grus, inte alla sorter som kan användas i akvarium. Men rent generellt gäller det att tvätta ur det så gott det går, då bakteriefloran (mulmen) med stor säkerhet inte mår så väl längre.
    Att fiskarna dog tror jag annars berodde på okunskap...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • myran1101
      • October 2014
      • 26

      #3
      Akvariumet tömmdes i går tror jag det var, men vi kommer inte fylla det med vatten förren om 2 veckor. Så ska gruset tvättas och det är ingen poäng i att klämma ur gojset ur filtret eller?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nä, tvätta gruset nu så är det gjort, samt är ganska enkelt i nuläget. Filtergojset kan du skölja ur med, det klarar sig inte såpass länge.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • myran1101
          • October 2014
          • 26

          #5
          Okej tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...