Välja bottensubstrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nex
    • March 2014
    • 6

    Välja bottensubstrat

    Jag använde chinchillasand i två av mina akvarium men fick veta att det inte var bra då näring inte kan komma in i sanden. Till slut blev akvariet så fullt av alger att några fiskar dog och jag bytte sanden till florabase som jag har sett att många andra använder. Jag läste lite om det och det stod att det ändrar pH så det ska vara bra för växter men då låter det inte som ett substrat för mig eftersom jag prioriterar fiskarna. Dessutom så skulle substratet behöva bytas (någon sa var sjätte vecka och någon sa en gång om året). Så jag undrar vilket substrat som skulle vara bäst för mig. Jag prioriterar som sagt fiskarna men vill kunna ha växter åt dem att gömma sig i. Jag har läst lite om walstadsakvarium men eftersom vissa av mina fiskar gräver ner sig så skulle det kanske inte fungera. Jag planerar att byta ut alla mina akvarium i framtiden mot akvarium med mer passande mått så då tänkte jag byta substrat i alla mina när jag ändå håller på.

    Mycket tacksam för tips och svar.
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Välja bottensubstrat

    Vanlig rådasand eller blästersand från Jula och biltema funkar fin fint. Även för växter. De växter som vill ha näring vid rötterna kan man trycka ner en näringskula intill. nemas problemas.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • bempa10
      • October 2005
      • 56

      #3
      Jag kör på Julas blästersand i mitt 500l med diskus och växter. Det funkar jättefint. Växterna växer massor så det funkar bra!

      Kommentar

      • Nex
        • March 2014
        • 6

        #4
        Tack för svar, ska kanske köra med rådasand i och med att det inte är alltför fin sand. Vet du om sanden kan skära fiskar som gillar att gräva ner sig?

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Nu minns jag inte vilken mm jag har på min rådasand. Inte den minsta men jag tror storleken större s.a.s. Jag har malar som gräver i sanden, Botior som letar snäckor, fiskar som filtrerar sanden och spottar ut den via gälarna. Och jag ser inga problem på dem.

          Nu har jag inga som gräver ner sig fullständigt dock.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          Arbetssätt...