Vilka lavastenar kan man använda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Vilka lavastenar kan man använda?

    Hej hej!
    Jag skulle vilja ha lite lavasten i mitt ena akvarium, eller ganska mycket sten rättare sagt.. De som säljs i djurbutiker är ju så hiskeligt dyra så jag funderar om man kan köpa det på något annat ställe. Lavasten används ju också i vissa grillar eller bastukaminer, är det samma lavastenar som man använder i akvarium? Fungerar dem?

    De är ju ganska vassa också lavastenarna.. Det finns ingen risk att fisken kan skära sig på dem? Jag har bland annat corydoras och oroar mig lite om deras skäggtömmar kan ta skada.

    Med vänlig hälsning.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har aldrig använt bastustenar - men här är en annan som frågade om detta på Zoopet för en tid sedan https://www.zoopet.com/forum/showthr...ighlight=bastu

    Corydoras skadar skäggtömmarna när de gräver i gruset/sanden och den inte är rundslipad så ur denna synpunkt är det inte farligt. Dock rent allmänt så har jag alltid varit lite skeptisk till lavastenar eftersom fiskarna kan skada sig på de vassa stenarna och de fiskar som är mest utsatta är snabbsimmande, lättstressade och sådana som gömmer sig i grottor och på denna beskrivning passar i alla fall inte Corydoras in
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ssimonee
      • March 2012
      • 83

      #3
      Jag känner mig också en aning skeptisk. Jag har även ancistrus, otocinclus och någon snäcka. Även fisk med vackra fenor som gillar grottor..
      Jag skulle gärna vilja ha sten i akvariet och just lavasten har ju en del fördelar som gör att jag funderar över dem. De väger knappt någonting, växter som javaormbunke kan lätt fästa sig vid dem samt att det är den enda naturtrogna sten som ger ett varmt intryck med sin bruna nyans enligt mig. De flesta andra ser så hårda och kalla ut och det är inte intrycket jag vill åt.

      Jag kikade in bastustenen på bauhaus som det pratades om i den andra tråden. Den har inte samma utseende som lavasten och uppfyller därmed inte riktigt mina önskemål.

      Kommentar

      • ssimonee
        • March 2012
        • 83

        #4
        Men den här då? Fungerar den tro? http://www.jula.se/catalog/tradgard/...stenar-763033/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av ssimonee
          Men den här då? Fungerar den tro? http://www.jula.se/catalog/tradgard/...stenar-763033/
          ja den ser ju inte speciellt vass ut. Hur stora är dom - det står det inget om
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ssimonee
            • March 2012
            • 83

            #6
            Det var väldigt dålig produktinformation om stenarna och jag hittar ingen mer information via google heller. För att få reda på hur stora de är så får man väl åka in och kolla på dem antar jag..

            Kommentar

            • ssimonee
              • March 2012
              • 83

              #7
              Men kan ancistrus skada sig på lavastenarna tro?

              Och är det någon skillnad på lavasten och lavasten? Djurbutik eller grilltillbehör?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Varför inte plocka "vanliga" stenar från naturen?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ssimonee
                  • March 2012
                  • 83

                  #9
                  Visst har jag använd "natursten" förut också. Men det är inte riktigt det intrycket jag vill åt nu. Jag är dessutom nojig över att använda tung sten i det här akvariet och lavastenar är lätta som moln. Går bra att stapla till ett rös. De har rätt färg och är porösa vilket är toppen för bakterier. Det är dessutom den enda sten jag hittar som har den varma bruna tonen jag är ute efter.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...