"Blästersand" - vass?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    "Blästersand" - vass?

    Nu vänder jag mig till er som använder Biltemas eller Julas sand, hur fungerar dessa sandsorter för er som håller corydoras?

    Jag vet ju att åtskilliga här kör med Biltema- och Jula-sand i akvarier med corys. Själv har jag testat bägge sorterna och märker att en hel del av pansarmalarna får problem med skäggtömmarna... Är detta någonting ni andra har lagt märke till, eller kan det finnas andra orsaker till att mina pandor skadar mustascherna?
  • JonasHol
    • July 2010
    • 226

    #2
    Jag använder Julas och har inte sett några som helst problem på mina metall eller långsträckta pansarmalarna. De verkar trivas alldeles utmärkt med blästersanden, ofta borrar de ner mer eller mindre halva huvudet i sanden.


    Sent from my iPad using Tapatalk

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Mina metallpansarmalar har inga som hellst problem med Jula blästersand

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Julas här också

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          OK, bra, men då blir det lite lurigare för mig att reda ut vad de skadade skäggtömmarna kan bero på...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Jag hade en gång problem med att deras tömmar försvann och då fick jag till svar att det kunde bero påsatt det var lite för dålig cirkulation på botten att de samlandes lite för mycket bakterier.. Tror det var så
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #7
              Har julas. Ingen av mina 4 sorters cory har fått problem med tömmarna av den. Hoppas du hittar vad som orsakar det!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Jag hade en gång problem med att deras tömmar försvann och då fick jag till svar att det kunde bero påsatt det var lite för dålig cirkulation på botten att de samlandes lite för mycket bakterier.. Tror det var så
                Precis så har jag också funderat, hmmm....

                Kommentar

                • Bobby
                  • March 2002
                  • 351

                  #9
                  Jag kör också med julas sand och har inga bekymmer med mina pandor.
                  Jag hade dock bekymmer ett tag och då mätte jag lite nitrit, så jag tror det snarare hänger ihop med vattenkvalitén.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    Jag hade julas men bytte efter ca 1 år till Rådasand istället. Vissa corysar tappade skäggtömmarna med julasanden. Men några saknar sina nu med på rådasanden. Så jag tror också att det är något annat som gör det. Har inte heller lyckats lista ut vad bara....
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • RoffePoffe

                      • August 2012
                      • 88

                      #11
                      Jag tror också det beror på andra omständigheter. Har haft samma bottenmaterial i flera år och inget besvär med skäggtömmar. I somras fick jag antagligen besvär med syrebrist då det var väldigt varmt och jag var bortrest och hade akvarievakt. En hel del dog och vattenkvaliteten sjönk säkert ordentligt. De överlevande har nu tappat/skadat en del skäggtömmar. Så jag tror det är ett tecken på dålig hälsa hos dem.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Jag tycker det är i alla fall nästan lagom strömt vid botten, men jag funderar på en annan grej... Kanske jag inte får ned tillräckligt med foder åt dem.

                        Jag började med halv dos PMDD för ett tag sedan, så det blir lite större mängder vatten bytt nu. Kanske bara det kommer att hjälpa!?!

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Jag läste någonstans om att höga nitratvärden kan bidra till tappade skäggtömmar. Om jag minns rätt läste jag en artikel på engelska om det. Men minns ej mer än så tyvärr...
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bobby
                            • March 2002
                            • 351

                            #14
                            Ursprungligen postat av Likan
                            Jag läste någonstans om att höga nitratvärden kan bidra till tappade skäggtömmar. Om jag minns rätt läste jag en artikel på engelska om det. Men minns ej mer än så tyvärr...
                            Jag kör med cirka 15ppm nitrat i min PMDD-dos och mina corys har jättefina tömmar.
                            Så jag köper inte det riktigt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...