Är detta mest skit eller ?? Ekol Bakgrund tunn 60x30cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Är detta mest skit eller ?? Ekol Bakgrund tunn 60x30cm

    Är denna bakgrund mest skit eller ?


    Skulle isf användas till ett litet 63 liters, där invånarna är LF-yngel på tillväxt.

    det vill säga, inte det mest aquascapade karet man kan hitta......

    egentligen frågar jag om det är värt ett par hundralappar att uppgradera
    från den svartmålade bakrutan

    någon som har köpt, någon som har karvat i den ?

    erfarenheter ??





    http://www.pwss.se/product.php?productid=15621&cat=1261&page=1
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Jag ska in till Djurmagazinet i eftermiddag (förhoppningsvis, om mina corydoras har kommit in) och kolla på just denna. Återkommer med recension. Jag har liknande funderingar som du, nämligen.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Gutenberg
      • November 2012
      • 26

      #3
      Har en sån där i 54L. Behövde inte karva något i den. Ser i varje fall bra ut i karet Klart billig var den i varje fall!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Gutenberg
        Har en sån där i 54L. Behövde inte karva något i den. Ser i varje fall bra ut i karet Klart billig var den i varje fall!

        tja, man kanske skulle 2 st om den inte kostar mer och fixa till en liten filterkammare.

        då behöver man karva lite.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Gutenberg
          • November 2012
          • 26

          #5
          Har för mig att de hade en större variant också. Kanske blir billigare än att köpa två mindre?

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            tja, man kanske skulle 2 st om den inte kostar mer och fixa till en liten filterkammare.

            då behöver man karva lite.
            Om man inte sätter denna tunna lite längre fram i karet, eller i en vinkel. Men det stjäl kanske för mycket utrymme i karet?

            Ursprungligen postat av Gutenberg
            Har för mig att de hade en större variant också. Kanske blir billigare än att köpa två mindre?
            Exakt. De har en djupare variant, med plats för filter bakom. Lite "mock-BTN". Ska se om de har den inne på DM också.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ekols bakgrunder är rikgt bra faktiskt!

              Kommentar

              • roffen2
                • August 2012
                • 197

                #8
                Jag har köpt hem precis en sådan i akt och mening att montera i ett 47-liters. Jämfört med BTN så är den ju inte lika snygg. Dessutom är baksidan inte slät utan har ju en struktur som framsidan (fast mindre veckad). Dvs, man får sätt silikonkluttar på de uppstickande topparna när man limmar dit den.

                Ser ut mer som glasfiber på baksidan, ska såga i den men har inte gjort det ännu. Tänkte leta på nätet efter såna som delat skivor. Annars lägger jag nog ut en liten redogörelse här om hur det gick. Fast inte riktigt än.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Är detta mest skit eller ?? Ekol Bakgrund tunn 60x30cm

                  Rapport från DM: Bakgrunden ser helt OK ut, rätt så naturtrogen, men blankare än BTN.

                  Bör nog silikonas fast längs kanterna samt, som någon skrev här, någon dutt på de upphöjda partierna. Den bygger cirka 2 cm, vad jag kunde se. Detta var en 80x40. De hade tyvärr bara slim inne.

                  Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • roffen2
                    • August 2012
                    • 197

                    #10
                    Lite mer info

                    Lite mer info om min.... 60x30, inköpt på PWSS för 185:-.

                    Den ser ganska OK ut på framsidan:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium49.jpg
Visningar: 1
Storlek: 259,8 KB
ID: 2145680

                    Det är styv och verkar vara gjord av nån typ av armerad plast:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium51.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,8 KB
ID: 2145681

                    Tyvärr är den inte helt plan, det blir nog att sätta den rejält i spänn när man silikonar fast den:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium50.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,9 KB
ID: 2145682

                    Jag mailade den polska tillverkaren och frågade ur man kapar den och fick nedanstående svar:

                    Dear Sir,

                    The best way is to use sawing machine with diamond plate, but
                    please
                    do it outside the home,
                    there will be a lot of dust.

                    If you
                    will have some additional questions please let me know.

                    Best regards


                    Återkommer (hoppas) med mer utlåtanden när jag monterat min. Inte bästa vädret för att springa runt utomhus med vinkelslipen.

                    Kommentar

                    • Joakim Svensberg
                      • January 2013
                      • 6

                      #11
                      Jag funderar på en sak, blir det verkligen 100% tätt så att inget vatten kommer in mellan bakgrunden och glaset?
                      Om det inte är helt tätt borde det kunna bli smuts och alger mellan bakgrunden och glaset, eller vad tror ni?
                      Om det blir så kanske det är bättre att inte limma fast den så att den går att ta lös och göra ren?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        jaa men det kommer alltid in vatten bakom bakgrunder. det är inget problem. du vill inte få det helt tätt för då blir trycket på bakgrunden väldigt stort.

                        sätt dit den o lägg silikon längs med kanterna. detta för att inte fiskar ska ta sig in bakom ( de är för jävla duktiga på det) att det kommer in vatten bakom gör absolut ingenting.

                        o varför ska du ta ur o rengöra?!?! en bakgrund är ju som snyggast när den har några år på nacken o är lite algig etc.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jag har en gammal go EKOL bakgrund. den satte jag bara med silikon i botten o längs sidorna. sågade med vanlig fogsvans.

                          sitter som berget. behövs inte sättas nått på baksidan. ( men gör det om ni känner för det)
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Joakim Svensberg
                            • January 2013
                            • 6

                            #14
                            Jag har en Ekol-bakgrund med perfekt passform och släta sidor, då skulle jag i princip kunna installera bakgrunden utan att tömma karet innan?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              fast vadå? har du inget grus eller så? hardu det måste du väl gräva bort allt det får bakrutan först osv. är det inte lättare att lägga fiskarna i en spann med vatten o sen tömma ur karet o installera den korrekt? så det blir riktigt bra?

                              har du innerfilter? eller ytterfilter? har du ytterfilter så hade jag borrat upp raster i bakgrunden o gömt insug o doppvärmare etc bakom den

                              Kommentar

                              Arbetssätt...