Självlysande stenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charliena
    • September 2011
    • 300

    Självlysande stenar

    Kalla mig gärna blond och korkad, men jag surfade runt på tradera när jag hittade självlysande stenar. Det hade ju varit häftigt att ha i akvariet. Däremot slog det mig att det kanske inte är så bra för fiskarna? Att det kommer ljus från stenar på nätterna när lampan är avstängd?

    Jag tycker det hade varit häftigt att ha någon/några stenar i akvariet iaf Står ju också att de är giftfria, så det borde inte ha någon inverkan på vattnet?
    Köp och sälj Övriga akvarietillbehör enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
  • josef wärnberg

    #2
    Det är väl sådana som man laddar upp av ljus.

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Står ju att de går att ha i akvarium
      Tror inte fiskarna tar då illa upp om de lyser där. Fråga hur länge de lyser. Om de är sådana som man laddar upp med lampan så lyser de ju inte hela natten ändå.

      Kommentar

      • SCB
        • November 2011
        • 134

        #4
        Vanliga självlysande föremål brukar fluorescera ganska bra under vanliga blåa lysdioder, annars kan man belysa "stenarna" med ett par UVA-dioder på ca 400nm för en bra och kontinuerlig effekt som inte avtar efter hand. Då lyser de så länge man har UV-ljuset på.
        //Olof
        230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          jag har denna lampskärm till mitt akvarium, http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=838&page=1
          valde den iofs inte för att den lyser utan för att farsan hade den liggandes å den passa till lampan.
          den lyser rätt fint på kvällen när belysningen släckts. så självlysande stenar är nog ingen dum idé.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nu vet jag absolut inget om dessa stenar - men fiskarna behöver "sova" så de skall alltså ha det rätt mörkt under några timmar annars blir de stressade.

            Men som sagt - jag vet inte hur länge och hur starkt dessa stenar lyser.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1660

              #7
              "Naturtrogna" är de också enligt reklamen. Var finns det självlysande stenar i naturen?

              Olle

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Olle A
                "Naturtrogna" är de också enligt reklamen. Var finns det självlysande stenar i naturen?

                Olle
                Fast å andra sidan - vad är naturtroget.
                Ölburkar, slam, cyklar, plastpåsar etc etc. är väl det som är mest naturtroget idag
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Charliena
                  • September 2011
                  • 300

                  #9
                  Haha, kanske kan prova i nanot och se vad invånarna tycker om dem först innan de kommer till det "stora" akvariet

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Sv: Självlysande stenar

                    Får skaffa större kar innan jag kan börja inreda med cyklar....

                    Kommentar

                    • linn-jo
                      • April 2012
                      • 23

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peter1904
                      Får skaffa större kar innan jag kan börja inreda med cyklar....
                      LOL!! De finns ju så leksakscyklar man skulle kunna inreda med Hum nytt tema... stadsmiljö under vatten.... hum..

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Ursprungligen postat av linn-jo
                        LOL!! De finns ju så leksakscyklar man skulle kunna inreda med Hum nytt tema... stadsmiljö under vatten.... hum..
                        Flera offentliga akvarier har redan börjat på den banan när det gäller Östersjöbiotopen för att spegla verkligheten.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          #13
                          Hade kanske varit fint med lysande stenar om de hade lite mer "naturlig stenstruktur". Perfekt för det mystiska grott-temat.

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Uran.....lyser inte det ??


                            Naturligt så det förslår......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #15
                              haha!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...