Göra egen bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriksdotter
    • June 2012
    • 33

    Göra egen bakgrund

    Hej!
    Jag har tänkt göra en egen 3D-bakgrund till mitt akvarium mha frigolit, betongspackel, akvariesilikon, och diverse andra prylar. Har kollat upp ett "recept" från ett akvariesällskap som har en utförlig instruktion på hur man gör.

    Jag bara undrar om det är någon som har några tips och trix, har haft mycket akvarium, men aldrig gjort en egen bakgrund, någon med erfarenheter?

    /Hanna
    Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen

    finns många här som gjort bakgrunder. jag håller på själv just nu med moduler o bakgrund i frigolit,husfix med färgpigment.

    men ulrik aka gonzo44 har gjort en riktigt snygg o stor bakgrund till sitt 860L

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      länken

      Kommentar

      • SneakySteve
        • July 2010
        • 425

        #4
        Jag använde betong på frigoliten och målade med vattenfärger innan jag lackade.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

        Kommentar

        • eriksdotter
          • June 2012
          • 33

          #5
          Tänkte inhandla grejer idag! Såg bilden på hörnakvariet, sjukt snyggt! Tack så mycket
          Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

          Kommentar

          • Tokee
            • June 2012
            • 4

            #6
            moste fråga vad e det för vattenfärger man ska ha? och vad kan man köppa det.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              det spelar egentligen ingen större roll vilka färger du använder om du ska lacka det, för då låser du ju in färgerna i allafall.
              men undvik färger som är direkt giftiga. brukar stå ganska klart å tydligt på förpackningarna.

              jag använde mig av airbrush färger och båtlack från biltema när jag gjorde min bakgrund. det fungerade inte! troligen blev det en kemisk reaktion mellan just den färgen och lacken. hade ja använt vanlig akvarielack så skulle de troligtvis funkat.

              du kan läsa i min tråd om hela bygget. (signaturen)
              Senast redigerad av MrH; 02 July 2012, 20:28.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • SCB
                • November 2011
                • 134

                #8
                Jag snodde ungarnas vattenfärger till min bakgrund och lackade med epoxylack efteråt.
                Vattenfärgerna mörknade rejält mycket under epoxyn.
                //Olof
                230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                Kommentar

                • SneakySteve
                  • July 2010
                  • 425

                  #9
                  Jag gjorde också som föregående talare. Köpte tvåkomponents golvlack för att täcka vattenfärgerna
                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                  Kommentar

                  • Tokee
                    • June 2012
                    • 4

                    #10
                    tack. ska man ha husfix med på bak sidan på frigolit mot glaset?

                    Kommentar

                    • SneakySteve
                      • July 2010
                      • 425

                      #11
                      Nejnej. Håll den ren från husfix så fäster den bättre mot glaset.
                      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                      Kommentar

                      • david87
                        • June 2005
                        • 710

                        #12
                        Ska det vara husfix i filterdelen då och ska man ändå lacka baksidan då av bakgrunden?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ne det behövs inte. men lacka gärna så att inte figoliten börjar släppa efter några år. den brukar inte göra det, men om man kommer åt med nått vasst nån gång så kan u bitar gå av tex. lacka på du.

                          när du karvat så kan du gå över med en varmluftspistol för att smälta ihop frigoliten.

                          lite bilder från mitt bygge
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            Jo jag har följt din tråd rätt så bra om det karet

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              haha jasså det har du :P a det ligger liiiite på is just nu då en flytt närmar sig om 3 veckor. sen kommer tråden igång igen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...