Bygga egen bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zarcton
    • May 2011
    • 2

    Bygga egen bakgrund.

    Efter att ha kollat runt här på forumet har jag har bestämt mig för att bygga en egen bakgrund till mitt 180L kar. Det beslutet var väl det lättaste i hela processen antar jag och redan har jag massor med frågor som jag hoppas kunna få svar på.

    De frågor som direkt har dykt upp i huvudet är.
    Vad använder man för typ av material som bas för bakgrunden? Frigolit eller annat?
    Vad använder man för typ av silikon för att fästa bakgrunden i akvariet?
    Tips på andra material som är bra att bygga sin bakgrund av?

    Är det något man absolut INTE ska göra när man bygger en egen bakgrund?

    Antagligen kommer fler frågor dyka upp men man måste ju börja någonstans.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    I min projekttråd får du svar på många av dina frågor. LÄNK

    Det jag hade gjort annorlunda om jag skulle göra en ny bakgrund är att jag skulle vräka på ännu mer silikon mellan de olika frigolitblocken.
    Silikonen du ska använda ska stå på tuben att den är till för akvarie. Finns för 49:- på clas olsson.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Majki01
      • May 2010
      • 769

      #3
      Kör på frigolit!

      Sen vattenlöslig färg blanda i det i husfix så du får den färgen du vill ha! smeta in hela bakgrunden i husfix.. sen lacka över den med en lack vid namn epolan V "epoxi lack" ..

      Du kan fästa bakgrunden med helt vanlig "akvarie" silikon som är ättikbaserad glassilikon!

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Ursprungligen postat av Majki01
        Kör på frigolit!

        Sen vattenlöslig färg blanda i det i husfix så du får den färgen du vill ha! smeta in hela bakgrunden i husfix.. sen lacka över den med en lack vid namn epolan V "epoxi lack" ..

        Du kan fästa bakgrunden med helt vanlig "akvarie" silikon som är ättikbaserad glassilikon!
        Eller så kan man köra på 2-komponents epoxylack från någon leverantör, jag har använt mig av flüggers lack som har fungerat bra
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • Zarcton
          • May 2011
          • 2

          #5
          Tack så mycket för svaren ska kika lite så får vi se om jag återkommer med fler frågor.

          Kommentar

          • adoeri
            • April 2016
            • 16

            #6
            Testar en fråga idenna tråd...

            Jag har byggt en riktigt lyckad bakgrund med frigolit-husfix-färg-lack-metoden. Efter konstens alla regler. Med skapligt tilltagna tork-/härdningstider. I yttre lagret med epoxilack har jag strött lite sand.

            Efter en dryg vecka under vatten har jag upptäckt små små bubblor under lacken. Det är riktigt smått och syns inte om man inte kikar noga. Inget att bry sig om ur skönhetsaspekt alltså. Men frågan är om det är risk att allt krackelerar och jag måste göra om allt igen? Kan det vara så att allt inte härdat ordentligt?

            Någon annan som haft samma "problem"? Och är det ett problem?

            (Mina första testpiloter är ett par pygmégurami som verkar trivas som fisken i vattnet)

            Kommentar

            Arbetssätt...