blästersand - biltema kontra jula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    blästersand - biltema kontra jula

    Noterar att Biltema bytt blästersand sedan jag senast köpte där (åtminstone är förpackningen ny, http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckl...t/Blastersand/). Funkar den nya lika bra som den gamla (i papperssäck)?

    Noterar också att Julas är mycket billigare (http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209). Vet någon om det är någon skillnad på den och Biltemas (färg, dammighet osv)?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Har diskuterats flera gånger, bl.annat här
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Oj, tack! Slött av mig

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Köp inte biltemas blästersand, för den innehåller nå skumt, det fanns blästersand där som man kunde använda men den har försvunnit från hyllan, de har dock en påse sand som det står "För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m."
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          Köp inte biltemas blästersand, för den innehåller nå skumt, det fanns blästersand där som man kunde använda men den har försvunnit från hyllan, de har dock en påse sand som det står "För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m."
          "Skumt" på vilket sätt? Dör fiskarna eller blir det fult?

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Ursprungligen postat av nils_sverker
            "Skumt" på vilket sätt? Dör fiskarna eller blir det fult?
            Blästersanden eller silicat innehåller div. konstigheter som kan göra så att dina fiskar t.o.m. dör.
            Blästersand, Olivinsand för fristråleblästring. Kvartsinnehåll: < 0,1 %. Hårdhet: 6,5–7 Mohs. Vikt: ca 18 kg (± 1 kg).

            Kemisk analys:
            MgO 47–50 %
            SiO2 40–42 %
            FeO+Fe2O3 7–8 %
            Al2O3 0,4–0,5 %
            CaO 0,2 %
            Glödningsförlust 0,5–1,2 %
            Fri kvarts < 0,1 %
            Inandning: Inandning av höga halter damm kan orsaka övergående irritation i näsa och hals."

            Kemi lära.
            MgO= Magnesium oxid
            SiO2= Silicon dioxid
            FeO= Järn oxid
            Fe2O3= Järn oxid som framställes genom glödgning av järnvitriolen. Ett rött pulver som man använder till färg (faluröd färg bl.a.), polermedel för glas, stål m.m. Tänk rost.
            Al2O3= Aluminium oxid som framställes ungefär som Fe203, du får vitt pulver. Tänk korrosion.
            CaO= Kalk
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • walak
              • April 2010
              • 263

              #7
              Hej lånar detta tråd lite idag så har jag ett malawi akvarium med ca 30kg och det ger mig ca 7cm över hela botten och jag ska gå över till tropheus fiskar och dom vill ju ha finare sand behöver man då mera sand eller räcker 30kg där med.

              Som jag tror är det väll att den nya sanden är mer finkornig och då tar den mindre volym så då borde jag köpa mer tänker jag rätt?

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Bättre att köpa hos sin lokala akvarie handlare och stödja dem istället.
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • walak
                  • April 2010
                  • 263

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Bättre att köpa hos sin lokala akvarie handlare och stödja dem istället.

                  jo visst men skillnaden är ju priset

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Om alla skulle handla på nätet, billig sand på Biltema så skulle det tyvärr inte funnits några affärer kvar...
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • walak
                      • April 2010
                      • 263

                      #11
                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Om alla skulle handla på nätet, billig sand på Biltema så skulle det tyvärr inte funnits några affärer kvar...

                      personligen tycker jag att man bara är dum om man inte köper där det är billigast för jag förstår inte varför ska man handla saker som är säkert på slag på 100:% i pris om man köper det i butiken. Men det är vad jag tycker. Sen så är det väll så om butikerna inte la på så mycket på inköps priset så skulle folk handla mer hos dom


                      och skulle du tex handla en bil som är 50000kr dyrare hos din lokala handlare bara för att han ska överleva??

                      Kommentar

                      • Grottbert
                        • November 2009
                        • 340

                        #12
                        Får ta och tipsa om bauhaus sandlådesand. Färdigtvättad, säker för barn att stoppa i munnen och kostar 39.95:-/säck (20kg).
                        Har den i akvariumet nu och tycker den fungerar fint.

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          Jag köpte sand på Djurmagasinet 150kr 20kg exakt samma sand som på bauhaus även samma tillverkare bara olika leverantör??????
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • walak
                            • April 2010
                            • 263

                            #14
                            Ursprungligen postat av Grottbert
                            Får ta och tipsa om bauhaus sandlådesand. Färdigtvättad, säker för barn att stoppa i munnen och kostar 39.95:-/säck (20kg).
                            Har den i akvariumet nu och tycker den fungerar fint.

                            hej har du någon bild på sanden

                            Kommentar

                            • Don Kiwin
                              • April 2007
                              • 114

                              #15
                              Ursprungligen postat av walak
                              personligen tycker jag att man bara är dum om man inte köper där det är billigast för jag förstår inte varför ska man handla saker som är säkert på slag på 100:% i pris om man köper det i butiken. Men det är vad jag tycker. Sen så är det väll så om butikerna inte la på så mycket på inköps priset så skulle folk handla mer hos dom


                              och skulle du tex handla en bil som är 50000kr dyrare hos din lokala handlare bara för att han ska överleva??

                              Vi kan hårddra det hela, om vi slutar handla hos den lokala akvariehandlaren har vi snart inga affärer kvar = inga fiskar = ingen hobby.

                              Förresten, funderar du på att köpa du din sand hos bauhaus, varför inte gräva upp den själv. Är väl det billigaste alternativet om priset är det viktigaste.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...