Är nybörjare; Behöver hjälp om slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isidorsson
    • December 2009
    • 12

    Är nybörjare; Behöver hjälp om slöjstjärtar

    Hesjan

    Jag vill börja med att säga att jag aldrig haft fiskar förut och skulle vara hemskt tacksam för lite hjälp.

    Jag fick som överraskningsjulklapp av min flickvän två stycken slöjstjärtar i en rund skål på ca 6liter med en syreväxt och runda småstensbotten. En av dem är ca 3cm utan fena och den andra kanske 4cm. Hon hade pratat väldigt länga och noggrant med två expediter på en zooaffär. Hon hade från början tänkt köpa två guldfiskar men tyckte att slöjstjärtarna var finare. Expediten i affären sa att fiskarna var väldigt tåliga och krävde inte alls mycket, de skulle klara sig utan syresatt vatten, dom var inte känsliga mot ph-värden och behövde inte byta vatten så ofta, samt att om man var borta i en vecka typ kunde de leva på växten. Sedan sa hon att man kunde ha dem i en liten skål och berättade ett ställe där man kunde köpa en sådan.

    Jag googlade lite skötselråd eftersom jag inte vet mycket om dem. Jag läste då massa inlägg och info om att de var avlade missbildningar från guldfisken och istället extremt känsliga för fel ph-värden, för varmt vatten, för mycket kost, de blir stressade av att vara i skål då vibrationerna från stjärtfenan studsar tillbaka på dem, att det var djurplågeri att ha dem i skål, att det inte är bra med skål för det finns inga hörn de kan lägga sig vid samt att det ska finnas stenar som inte är vassa som de kan gömma sig bakom då de ska sova.

    Vattnet var lite grumligt i början men har blivit klart nu, de verkar pigga och trivs bra tillsammans. Har även några få frågor till, den mindre som är smalare följer ofta efter den större och jag läste att detta kunde betyda att det är en hane samt en hona, stämmer det? Sen undrar jag även hur ofta man sak byta vatten, hur det går till, hur ofta man ska mata dem med såna små pellets som jag fått (expediten sak 3st per fisk en gång om dagen), vilka tider man ska mata dem, om man ska rena vattnet med en hov samt hur jag ska hålla bre temperatur på vattnet och om jag borde fixa en sten till dem och även varför de då och då är uppe och "kippar efter luft" vid vattenytan, betyder det att det är syrefattigt?

    Nu blev det en väldigt lång fråga men vill bara vara säker på att jag tar hand om dem på ett humant sätt. Skulle vara väldigt glad för bra, inforika svar så snart som möjligt.

    MVH/ Felix
  • chigak
    • May 2009
    • 78

    #2
    Det första du måste göra om du ska ha de kvar är att skaffa ett riktigt akvarie. Du kan läsa här på zoopets artbeskrivningar hur stort akvarie de behöver. Slöjstjärtar blir stora fiskar och behöver utrymme för att må bra. Jag har mina slöjstjärtar i ett akvarie på 375L. De smutsar även ner mycket så det är viktigt att man har ett väl fungerande filter och att man sköter vattenbyten varje vecka.

    Kommentar

    • vaim
      • April 2009
      • 116

      #3
      Mycket riktigt som du själv läst att du inte ska ha slöjstjärtar i skål, helst inga fiskar där alls.
      Du har nu lärt dig en viktig sak att du inte kan lita på alla i djuraffärerna, det bästa är att kolla här på zoopet och googla INNAN man köper. Menar inte att du kunde ha gjort så mycket nu eftersom du fått fiskarna och din flickvän (som många andra) givetvis litar på att butiksfolket talar sanning. Men tyvärr så verkar det som att dessa sk. djurvänner totalt skiter i hur fiskarna ska klara sig när dom har lämnat butiken.
      http://vaim.se
      http://twitter.com/vaim

      Kommentar

      Arbetssätt...