Material på frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hurtig
    • May 2009
    • 33

    Material på frigolitbakgrund

    Mitt projekt med att gjuta av ett berg fungerar tyvärr inte nu pga kylan ute, blir att fixa i sommar.

    Tänkte jag skulle göre en bakgrund av frigolit istället. Har tidigare använt mig av betongspackel enbart, tänkte dock att jag denna gång även skulle lägga på lite färg och sedan lack för att få det se mer stenliknande ut.

    Tycker att betongspacklet gett en aningen för skrovlig yta. Vad ska jag använda istället?

    Tänkte att jag skulle måla med vanlig vattenfärg(sån man har på lekis osv) och sedan lack på det.

    frågor då...

    1. Istället för betongspackel, vad?
    2. Vad kan jag använda för lack? Har kollat en del på epotex lack, men eftersom denna bakgrund blir tillfällig så känns det lite safftigt att lägga så mycket pengar(den är ju förhållandevis dyr...)

    Tacksam för svar!


    Tack på förhand!

    Mvh
    Henrik
    Senast redigerad av Hurtig; 12 December 2009, 10:54.
  • Hurtig
    • May 2009
    • 33

    #2
    Ingen som har tips?

    Kommentar

    • Hurtig
      • May 2009
      • 33

      #3
      Går det att använda husfix?


      Kan denna färg fungera att måla med om man lägger epotex lack uppepå?

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Husfix, japp!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Man brukar väl använda sig av färgpulver tror jag.

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Hurtig
            • May 2009
            • 33

            #6
            Tänkte om man skulle måla på husfixet och sedan lack..???

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Ursprungligen postat av Hurtig
              Tänkte om man skulle måla på husfixet och sedan lack..???
              Eftersom grejer kan lakas ur från husfixet även efter härdning så avslutar du alltihopa med lacket, japp!
              Vet inte riktigt om lacket utsöndrar nånting, kanske att man fyller karet ett par 3 ggr med bakgrunden monterad, och låter stå nåt dygn varje gång.
              Finns en bra artikel här på zoopet men jag hittar den inte tyvärr..

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • Hurtig
                • May 2009
                • 33

                #8
                Har beställt epotex akvarielack så den borde väl vara ganska säker hoppas jag...

                Kommentar

                • Nebbiolo
                  • October 2009
                  • 70

                  #9
                  Egentligen går det ju att göra betong i vilken färg som helst, det finns cement i olika nyanser (behöver inte vara "betonggrå") och sen beror det på vilken ballast (sand) man använder.

                  Det går också att färga in betongen med färgpulver, det går kanske att göra det med husfix också. Eftersom det är en färdig blandning av cement och ballast så gäller det att den härdar även om den är utspädd med färgpulver. Mång jordfärger är billiga och snygga, du kanske kan experimentera lite?

                  Kommentar

                  • CyberLizard
                    • October 2009
                    • 165

                    #10
                    I någon tråd här på forumet finns det en länk till ett amerikanskt forum där en kille som arbetar på museum berättar hur han har gjort ett tropikarium (?) åt lite giftgrodor. Han berättade att man ska fukta fixen med vitvinsvinäger upprepade gånger, och på så sätt stabilisera betongen. MYCKET intressant och inspirerande läsning!

                    ...men banne mig om jag kommer ihåg vart tråden med länken låg...
                    Projektråd 160L SA

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Det går utmärkt att använda betongfix med färgpigment iblandat, på ex. egenkarvad frigolit.

                      Över den färdighärdade betongfixen sedan i princip vilken golvlack somhelst. Det är alltså 2-komponents lack det gäller. Det behöver inte vara speciell "akvarie"-lack eftersom det ger samma resultat oavsett.

                      Jag har själv byggt två rejäla bakgrunder på det här sättet med mycket bra resultat. Det jobbigaste är helt klart att karva och skära så att bakgrunden verkligen blir naturtrogen. Tänk också på att INTE ha i för mycket färgpigment. Det som i ett förstone ser helt blekt ut, blir plötsligt jättemörkt när man häller på ytterligare : )

                      Kommentar

                      Arbetssätt...