Oljig hinna på ytan.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalfrenzy
    • January 2009
    • 199

    Oljig hinna på ytan.

    Jag har i en tid nu bekämpat en oljig tunn film på ytan i mitt akvarium. Har lagt i 3 extra pumpar med 600 l/h styck riktade mot ytan(har 2 vanliga fluval också på sammanlagt 1500l/h). Men det slår inte sönder skiten. Trodde först att det var utsöndringar från en rot som stuckit upp genom vattnet ett tag. Men det åtgärdade min fogsvans. Men det ingreppet gjorde ingen nytta. Det bildas dessutom skumm runt om i karet. Har delvattenbyte en gång i veckan, då jag tar bort all hinna på ytan med häverten, men det är tillbaka redan morgonen efter. Jag har alltid kört utan täckglas, och klarat mig utan någon beläggning på vattnet. Är rätt trött på detta... Skulle bli glad om jag kunde få bukt med detta.
    Nu är det bara att njuta!
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    kan det vara en proteinhinna från något som du matar med? platy gillar att slafsa i sig det.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Metalfrenzy
      • January 2009
      • 199

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      kan det vara en proteinhinna från något som du matar med? platy gillar att slafsa i sig det.
      Har funderat på det, men skulle det kunna bilda skummet också? Om man tar lite av skummet mellan fingrarna, känns det som utspätt diskmedel ungefär. Har sköljt händer noga innan jag skullat fiska upp något ur karet. så diskmedel eller tvål bör det inte vara. Det borde ha trappats ner isåfall också efter alla vattenbyten.
      Nu är det bara att njuta!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        hmm, hur länge har akvariet varit igång?

        när jag sist startade ett litet akvarium så struntade jag i att skölja gruset och då fick jag något skum som lade sig i kanterna, men det försvann sen efter några vattenbyten.

        lite OT, men mitt 2000:e inlägg .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Metalfrenzy
          • January 2009
          • 199

          #5
          Ursprungligen postat av macke_fisk
          hmm, hur länge har akvariet varit igång?

          när jag sist startade ett litet akvarium så struntade jag i att skölja gruset och då fick jag något skum som lade sig i kanterna, men det försvann sen efter några vattenbyten.

          lite OT, men mitt 2000:e inlägg .
          Det har varit igång nu i säkert ett halvår efter flytten till lägenheten. Men hinnan har kommit för ca en till två månader sen. Grusen var inte ny heller tyvärr. den har varit i karet hur länge som helst
          Grattis till 2000
          Nu är det bara att njuta!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            hmm ok, hur var cirkulationen på ytan då för 6 månader sen? Har märkt att vid dålig ytcirkulation att man kan få en hinna men man kan bryta den och få bort den genom att rikta pumpens blås mot ytan.

            tycker att det är konstigt att du får tillbaka hinnan dagen efter :/.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Metalfrenzy
              • January 2009
              • 199

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              hmm ok, hur var cirkulationen på ytan då för 6 månader sen? Har märkt att vid dålig ytcirkulation att man kan få en hinna men man kan bryta den och få bort den genom att rikta pumpens blås mot ytan.

              tycker att det är konstigt att du får tillbaka hinnan dagen efter :/.
              "bara" 1500 liter i timmen från mina fluval riktade mot ytan. så den var nog bra då med tycker jag nu är den ju den dubbla och ändå skingras den inte. Visst är det skummt!
              Nu är det bara att njuta!

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Gjorde du någon ändring i samband med att hinnan dök upp?

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Metalfrenzy
                  • January 2009
                  • 199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Gjorde du någon ändring i samband med att hinnan dök upp?

                  MVH Lasse
                  Hej Lasse
                  Ny fisk och några växter. Rötter skaffade jag för några månader sen, men kan det kanske utsöndras något ur dem i efterhand?
                  Nu är det bara att njuta!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    När jag fick oljehinna i ett kar så försökte jag med alla medel få bort den.

                    Det som hjälpte var att fördubbla filtervolymen, på köpet försvann även de trådalger jag hade problem med.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Metalfrenzy
                      • January 2009
                      • 199

                      #11
                      Ursprungligen postat av c90368
                      När jag fick oljehinna i ett kar så försökte jag med alla medel få bort den.

                      Det som hjälpte var att fördubbla filtervolymen, på köpet försvann även de trådalger jag hade problem med.
                      Lustigt att du säger det budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?
                      Nu är det bara att njuta!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av Metalfrenzy
                        Lustigt att du säger det budar på ett eheim pro 3 på 1800l/h as we speak. Fast det svider ju i plånboken... kan det vara lite overkill till ett 300L akvarium?
                        Man kan aldrig få för stor filtervolym!

                        Men man kan få för mycket cirkulation i karet, men det går att reglera.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Metalfrenzy
                          • January 2009
                          • 199

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Man kan aldrig få för stor filtervolym!

                          Men man kan få för mycket cirkulation i karet, men det går att reglera.
                          hoppas jag ror iland budningen då
                          Nu är det bara att njuta!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Jag är alltid lite misstänksam när det gäller rötter Kan du inte lyfta upp dem, låta vattenytan lugna sig och sedan lägga några sidor av en dagstidning över ytan. Dessa sidor suger upp det feta så ta bort dem försiktigt efter några minuter. avvakta sedan och se om du får tillbaks hinnan. får du det så var det inte rötterna i alla fall.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13126

                              #15
                              Ursprungligen postat av Metalfrenzy
                              hoppas jag ror iland budningen då
                              Tills dess kan du sätta på venturi munstycket på dina fluvalpumpar så är hinnan väck inom en timme
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...