Värmen på vatten vid byte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Värmen på vatten vid byte?

    Borde ju vara så att det vatten som byts skall vara ungefär lika varmt som det som är i akvariet. För att få det måste jag i alla fall ta lite varmvatten från min beredare för att få det till 25-26 grader. Någon nackdel med att använda varmvattnet från varmvattenberedaren?
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Vet ej om det är nacktdel beror på hur varmt vattnet är i beredaren och om bakterier och sånt är borta,själv kokar jag vatten i vattenkokaren och blandar med kallt vatten tills det får rätt temp.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Marisch
      • June 2006
      • 370

      #3
      Jag kör alltid vatten direkt från kranen, några grader kallare än i akvariet. Jag har ca 26 gr i akvariet och brukar hälla i ca 20 gradigt vatten. Men vi bor i lägenhet och har inte egen beredare så jag kan tänka mig att vattnet i våra rör typ aldrig blir stillastående. Jag brukar tänka som så att i naturen när det regnar så är nog det vatten som kommer ner svalare än det som är i sjön. Malar gillar oxå när tempen sjunker något vid vattenbyte, de brukar alltid leka strax efter.
      720 liter160 liter102 liter54 liter

      Kommentar

      • Don Kiwin
        • April 2007
        • 114

        #4
        Brukar ställa värmen på badkarsblandaren. Oftast blir det lite kallare än vattnet i karet men har under 2 års tid inte märkt någon nackdel med att göra på det viset.

        Kan ju oxå ha en viss betydelse hur mycket vatten du byter. Ett 30% vatten byte funkar det nog med vilken temp som helst (inom rimliga gränser) medans ett större byte kräver nog lite mera anpassad temp.

        Nu kommer jag säkert att få f*n för det här svaret men så gör jag och det fungerar som sagt utan problem.

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Jag öser på med kallt vatten. Det kallaste man kan få ut från kranen, men först låter jag det rinna av cirka 20 liter så att möjliga bakterier spolas ut från rören Har vanligtvis 26 grader i karet efter vatten bytet/påfyllningen brukar det vara runt 20 grader. Mina fiskar älskar det tydligen för dom kan inte låta bli att simma under flödet och efter att vatten bytet är klart så är dom där fortfarande och väntar hehehehe
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Arctic
            • March 2009
            • 281

            #6
            jag kör oxå direkt från kranen hos mig. precis som ovanstående så bor jag i lägenhet. sällan stillastående vatten, spolar ett tag dock. tar inte iskallt men tar alltid lite kallare än akvariet, för det första så innehåller kallare vatten mer syre, och för det andra så brukar det trigga lek. mina fiskar blir alltid väldigt pigga och glada efter ett byte

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #7
              Jag kör bara på med kallvatten direkt från kranen.

              Tänk dock på att INTE dratta i kallvatten i mindre kar, typ yngelkar vid mer än 50%-iga vattenbyte.... Lätt att firrarna flyter upp till ytan då....

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av martinah86
                jag kör oxå direkt från kranen hos mig. precis som ovanstående så bor jag i lägenhet. sällan stillastående vatten, spolar ett tag dock. tar inte iskallt men tar alltid lite kallare än akvariet, för det första så innehåller kallare vatten mer syre, och för det andra så brukar det trigga lek. mina fiskar blir alltid väldigt pigga och glada efter ett byte
                Japps
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  • November 2006
                  • 549

                  #9
                  Har inte själv märkt något särskilt för fiskarna med att det landar i lite kallt vatten. I de flesta akvarierna byter jag ca 25% varannan vecka. Har 25-26 grader i dem, i anslutning till vattenbytet sjunker det till nedåt 23-24. Vattnet måste värmas upp oavsett. Värms det med värmaren i akvariet sker ju uppvärmningen i stort sett enbart via el. Rummet där alla akvarier är i har 21-22 grader. Använder jag uppvärmt vatten från min beredare sparas energi i och med att den värms via en värmepump.

                  Kommentar

                  • JohanB
                    • December 2006
                    • 107

                    #10
                    Dricka varmt vatten ur kranen är farligt, kan leda till magsjuka hos människor, sånt man får lära sig i lumpen.
                    Så jag skulle aldrig ta varmvatten ur kranen och hälla ner hos fiskarna
                    Minns inte varför så fråga inte

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Det kan vara bakterier i varmvatten, men i så fall så är temperaturen på varmvattnet för lågt ställd. Faran med att dricka varmvatten är att det kan innehålla hälsovådliga nivåer av koppar som löser ut från rören, och koppar är mycket giftigt för fiskar.
                      Själv använder jag bara kallvatten vid vattenbyte, och eftersom jag bor i villa, så byter jag lite oftare, men mindre mängd när det är vinter, eftersom vattnet blir frukteligt kallt efter att tag. Lite jobbigt, men absolut värt det.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Det kan vara bakterier i varmvatten, men i så fall så är temperaturen på varmvattnet för lågt ställd. Faran med att dricka varmvatten är att det kan innehålla hälsovådliga nivåer av koppar som löser ut från rören, och koppar är mycket giftigt för fiskar.
                        När det gäller bakterierna funderar jag på om inte samma problem kommer/kan komma när man värmer i akvarier. Antar att i princip är det samma teknik, d v s varmvattenberedare respektive en värmare i akvariet. I akvariet kommer det ju inte upp några högre temperaturer som man skall ha i en varmvattenberedare. När det gäller koppar är jag medveten om det, men jag har kollat det mellan varven. Nivåerna hos mig är i alla fall minimala eller obefintliga med en Seratest.

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Jag kör bara med kallvatten. ca 30%-iga byten.
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          Arbetssätt...