när kommer nitriten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utter
    • January 2009
    • 166

    när kommer nitriten??

    jag har tre gurry i ett nystartat akvarium på 93 l och la i fiskarna den 11/3 och har tagit nitrit test lite då och då. jag har inte haft någon nitrit utan det har varit gult alla gånger utom en gång då va det mellan gult och orange men i dag va det gult igen.... djuraffären sa att alla får nitrit hur duktig man än är så jag väntar ju bara på nitriten nu.... eller har jag redan haft den?? jag matar var tredje varannan dag, en flinga per fisk.... hur länge ska jag vänta tills jag kan släppa i mer fiskar???
    93 l 3 guppy hanar
    3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
    4 yngel eller mer och
    1 dvärgklogroda
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Snyggt jobbat!!
    Du kommer antagligen inte få nitrit eftersom du gör enligt konstens alla regler. Du kan lugnt släppa ner en två tre fiskar till nu.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag har aldrig fått nitrit. Lr asså inte i förstora doser =)

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Ursprungligen postat av Utter
        jag har tre gurry i ett nystartat akvarium på 93 l och la i fiskarna den 11/3 och har tagit nitrit test lite då och då. jag har inte haft någon nitrit utan det har varit gult alla gånger utom en gång då va det mellan gult och orange men i dag va det gult igen.... djuraffären sa att alla får nitrit hur duktig man än är så jag väntar ju bara på nitriten nu.... eller har jag redan haft den?? jag matar var tredje varannan dag, en flinga per fisk.... hur länge ska jag vänta tills jag kan släppa i mer fiskar???
        Nästan alla får en första nitrit och jag har hört att det är bra om balansen i akvariet ska funka bra sedan. Ta ett test varannan eller var 3:e dag tills nitriten kommer kan dröja max 1 år, men är inte så troligt jag har fått det efter max en månad och jag har startat upp 10 akvarium samt en omstartning.

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Har du använt bakteriekultur? Det verkar som du fått igång ditt filter men du bör ändå inte öka belastningen chockartat. Börja att mata varje dag (och öka dosen sakta) och kontrollera nitriten. Har du ingen nitrit framåt helgen så kan du börja med mer fisk. Troligtvis går det redan nu men vill du vara på den säkra sidan så avvakta.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Utter
            • January 2009
            • 166

            #6
            Ursprungligen postat av Fösen
            Nästan alla får en första nitrit och jag har hört att det är bra om balansen i akvariet ska funka bra sedan. Ta ett test varannan eller var 3:e dag tills nitriten kommer kan dröja max 1 år, men är inte så troligt jag har fått det efter max en månad och jag har startat upp 10 akvarium samt en omstartning.
            så jag har inte haft den nitrit som alla får enligt djuraffären då det va lite orange??
            93 l 3 guppy hanar
            3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
            4 yngel eller mer och
            1 dvärgklogroda

            Kommentar

            • Utter
              • January 2009
              • 166

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Har du använt bakteriekultur? Det verkar som du fått igång ditt filter men du bör ändå inte öka belastningen chockartat. Börja att mata varje dag (och öka dosen sakta) och kontrollera nitriten. Har du ingen nitrit framåt helgen så kan du börja med mer fisk. Troligtvis går det redan nu men vill du vara på den säkra sidan så avvakta.

              MVH Lasse
              nej jag har inte använt bakteriekultur men har ett beg. filter.....
              Ska jag mata varje dag och då bara en flinga per fisk??
              93 l 3 guppy hanar
              3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
              4 yngel eller mer och
              1 dvärgklogroda

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Asså seriöst.. Ni förvirrar killen/tjejen och gör hobbyn tråkig. Jag har startat om ett 60l kar minst 10ggr (1gång per månad) och hetsstartat de varje gång har då ALDRIG fått nån jävla nitritspik lr vafan ni nu kallar d (självklart är de inte nåt att rekommendera men de funkar....).
                Du kan lugnt lägga i lite fiskar, mata så mycket som fiskarna käkar upp på typ 1min.

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Du har startat upp helt rätt låter det som. Det är väldigt vanligt att man iaf få lite nitrit i karet i början, men självklart är det inte alltid. Du verkar ha klarat det bra, och efter två-tre veckor är risken liten att det kommer.
                  Vad har du tänkt ha mer för fiskar?
                  Du kan nog mata lite mer än 1 flinga/fisk. Varannan dag är lagom. Du kan också ge dem fryst foder, som svarta mygglarver, artemia, räkmix m.m. Brukar vara VÄLDIGT uppskattat och det är bra med varierad kost.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Normalt kommer nitriten först efter 3-4 veckor, men startar man upp akvariet på rätt sätt så brukar man oftast inte få någon nitrit i akvariet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Utter
                      • January 2009
                      • 166

                      #11
                      Ursprungligen postat av Charlottis
                      Du har startat upp helt rätt låter det som. Det är väldigt vanligt att man iaf få lite nitrit i karet i början, men självklart är det inte alltid. Du verkar ha klarat det bra, och efter två-tre veckor är risken liten att det kommer.
                      Vad har du tänkt ha mer för fiskar?
                      Du kan nog mata lite mer än 1 flinga/fisk. Varannan dag är lagom. Du kan också ge dem fryst foder, som svarta mygglarver, artemia, räkmix m.m. Brukar vara VÄLDIGT uppskattat och det är bra med varierad kost.
                      tack för alla svar
                      jag va inne på molly eller platy och så koppartetra men nu vet jag inte någon som äter sniglar skulle jag vilja ha då jag har fått massa sniglar då jag glömde skölja dom sista växterna jag la i.... kom gärna med förslag på min sida (så det hamnar i rätt tråd)
                      93 l 3 guppy hanar
                      3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                      4 yngel eller mer och
                      1 dvärgklogroda

                      Kommentar

                      • Charlottis
                        • December 2007
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Utter
                        tack för alla svar
                        jag va inne på molly eller platy och så koppartetra men nu vet jag inte någon som äter sniglar skulle jag vilja ha då jag har fått massa sniglar då jag glömde skölja dom sista växterna jag la i.... kom gärna med förslag på min sida (så det hamnar i rätt tråd)
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127552
                        Ett stim Koppartetror skulle ju funka! Och även några Platy eller Molly.
                        En fisk som äter sniglar är ju Praktbotia, men sådana kan du inte ha, de behöver mkt större akvarium. Vet faktiskt inte vad det finns mer för fiskar som äter sniglar som kan vara i ditt kar.
                        MEN, sniglar är inte så dåligt att ha som man tror. De bryter ner allt bajs, gammla matrester, döda växter m.m. så det är väldigt bra egentligen med några sniglar i sitt akvarium.

                        Kommentar

                        • Utter
                          • January 2009
                          • 166

                          #13
                          Ursprungligen postat av Charlottis
                          Ett stim Koppartetror skulle ju funka! Och även några Platy eller Molly.
                          En fisk som äter sniglar är ju Praktbotia, men sådana kan du inte ha, de behöver mkt större akvarium. Vet faktiskt inte vad det finns mer för fiskar som äter sniglar som kan vara i ditt kar.
                          MEN, sniglar är inte så dåligt att ha som man tror. De bryter ner allt bajs, gammla matrester, döda växter m.m. så det är väldigt bra egentligen med några sniglar i sitt akvarium.
                          några ja men det förökar sig ju som bara den hehe om jag har tre guppy hanar och vill ha honor i en annan sort och en hane i den sorten ger sig guppyn på dom andra honorna då??
                          93 l 3 guppy hanar
                          3 musse pigg Platy (1 hane och 2 honor)
                          4 yngel eller mer och
                          1 dvärgklogroda

                          Kommentar

                          • micket
                            • February 2008
                            • 256

                            #14
                            Ursprungligen postat av Utter
                            tack för alla svar
                            jag va inne på molly eller platy och så koppartetra men nu vet jag inte någon som äter sniglar skulle jag vilja ha då jag har fått massa sniglar då jag glömde skölja dom sista växterna jag la i.... kom gärna med förslag på min sida (så det hamnar i rätt tråd)
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127552
                            Kanske en pakistanbotia? Dom käkar sniglar och blir inte riktigt lika stora som praktbotiorna. Men man sk ju helst ha flera stycken...

                            Kommentar

                            • Charlottis
                              • December 2007
                              • 579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Utter
                              några ja men det förökar sig ju som bara den hehe om jag har tre guppy hanar och vill ha honor i en annan sort och en hane i den sorten ger sig guppyn på dom andra honorna då??
                              Guppy och Platy korsar sig inte. Dock har jag läst att Guppy och Molly kan para sig, men jag vet inte till 100%. Jag hade nog satsat på Platy tillsammans med dina guppyhanar. 2 honor o 1 hane kanske. För som sagt, de kommer föröka sig

                              Kommentar

                              Arbetssätt...