Nitrit höjs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Nitrit höjs

    Förra veckan gjorde jag ett nitrittest på mitt 150l akvarium. Då var den på <0.3mg/l (ljusgul på färgtabellen man får med sig hem)
    Testet är av Tetra märket.

    Igår köpte jag mina "startfiskar", 3 black Molly lyc och medans de låg i påsen i akvarie vattnet passade jag på att göra ett till test (mest av nyfikenhet) och då visade testet 0.3mg/l. Är det ok, eller ska jag byta ut 20% av vattnet? Hur reagerar fiskarna som nu är i akvariet?

    Mvh Nubi
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    #2
    Man har alltid lite nitrit i akvariet om man har fiskar i inget man kan göra åt. 0.5 och uppåt rekommenderas ett litet vattenbyte ALDRIG över 50% om det inte är absolut akut. 0.3 är ingen fara men se till att det inte blir för högt. För säkerehets skull skulle jag hälla i lite Easy-life eller Toxivec.

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #3
      Vad är det dessa medel Easy_life och Toxivec gör i akvariet då? händer det något med mina fiskar?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • alvea
        • March 2009
        • 26

        #4
        Hej!
        Nitritnivån bör ligga på noll. Mer finns att läsa här: http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Nitrit

        Lite förenklat kan man säga att om man inte matar för mycket, har regelbunda vattenbyten, inte för många fiskar och ett fungerande filter så ska man inte ha problem med nitrit.

        Det finns olika medel i handeln som kan lösa problemet. Dessa finns i nästan alla zooaffärer. Sök lite här i forumet så får du säkert bra tips

        Ha det!
        ____________________________________

        Kommentar

        Arbetssätt...