O2 bestämning av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    O2 bestämning av fisk

    Hej

    Jag vet att akvariets storlek avgör hur många fiskar man kan ha, men man måste väl ha tillräckligt med syre åt alla också. Så hur mycket syre rekomenderas än så länge har jag för lite syre enligt Sera O2 så jag har satt på syrepumpen och lagt i Oxyletten. Jag hade 3.0 i syre förrut vill nå upp nu till 6-8,0 i O2. Kan det hända att fiskar dör när det är för lite syre? Lite andra kommentarer om ni har.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Japp all levande organism dör utan syre. Men det du behöver göra är att rikta pumpens utblås mer mot ytan så att det blir rörelse. Jo mer rörelse på ytan destå mer syresatt blir vattnet.

    Behövs inga syre tabletter. Tror inte att det är så många som kör med det. Är det någon som gör det, räck upp en hand

    /Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • Fösen
      • January 2009
      • 383

      #3
      Ursprungligen postat av Darre
      Japp all levande organism dör utan syre. Men det du behöver göra är att rikta pumpens utblås mer mot ytan så att det blir rörelse. Jo mer rörelse på ytan destå mer syresatt blir vattnet.

      Behövs inga syre tabletter. Tror inte att det är så många som kör med det. Är det någon som gör det, räck upp en hand

      /Darek
      HAHA jag räcker upp en hand

      Kommentar

      • Fösen
        • January 2009
        • 383

        #4
        Egentligen köpte jag det vid nödfall om pumpen skulle gå sönder

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #5
          Ursprungligen postat av Fösen
          Hej

          Jag vet att akvariets storlek avgör hur många fiskar man kan ha, men man måste väl ha tillräckligt med syre åt alla också. Så hur mycket syre rekomenderas än så länge har jag för lite syre enligt Sera O2 så jag har satt på syrepumpen och lagt i Oxyletten. Jag hade 3.0 i syre förrut vill nå upp nu till 6-8,0 i O2. Kan det hända att fiskar dör när det är för lite syre? Lite andra kommentarer om ni har.
          Hur mäter du syret?

          Om du bara har tillräcklig sprutt på pumpen så är vattnet i princip syremättat konstant.

          Och vid 26 grader ligger mättnaden på ca 8,1 mg/l

          Kollar gärna denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127748

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #6
            Ursprungligen postat av Albinfiskare
            Hur mäter du syret?

            Om du bara har tillräcklig sprutt på pumpen så är vattnet i princip syremättat konstant.

            Och vid 26 grader ligger mättnaden på ca 8,1 mg/l

            Kollar gärna denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127748
            Jag mäter syret med Sera testet.

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Det är svårt att med preparat som Seras mäta rätt syrenivåer. Den bästa indikationen på hur ditt syrevärde är får du via iaktagelser av fiskarna. Står de inte vid ytan och kippar efter luft tidigt på morgonen (innan ljuset gått på) så har du tillräckligt med syre. Olika fisk är olika känsliga och klarar låga nivåer olika. Som någon nämnde - en pump som får röra omkring i ytan räcker i de allra flesta fall.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • alvea
                • March 2009
                • 26

                #8
                Hej,
                När du skriver att du har "3" i syre antar jag att du menar 3mg/L

                Det låter lågt om det är korrekt. Men jag undrar hur dina fiskar mår? Om vattnet är syrefattigt brukar de samlas i hörnen vid vattenytan och kippa efter andan. Om fiskarna verkar må bra skulle jag tro att testet inte är tillförligt...

                Som redan har skrivits så borde bra ytcirkulation ge dig runt 8mg/L (även om nivåer på 4-5mg/L är ok). Det som skulle kunna förklara lägre nivåer är för mycket alger, för många fiskar, mycket "skräp" (matrester, bajs etc) som ruttnar. Alla dessa saker förbrukar syre.

                Ja, och hur mycket syre behöver egentligen en fisk? Efter lite sökande har jag kommit fram till denna siffra:
                1 kg akvariefisk förbrukar ~0,4g syre per timme. Vill du läsa mer om detta finns siffror och räkneexempel här http://www.bioconlabs.com/oxy.html

                Ha det!
                ____________________________________

                Kommentar

                • Fösen
                  • January 2009
                  • 383

                  #9
                  Ursprungligen postat av alvea
                  Hej,
                  När du skriver att du har "3" i syre antar jag att du menar 3mg/L

                  Det låter lågt om det är korrekt. Men jag undrar hur dina fiskar mår? Om vattnet är syrefattigt brukar de samlas i hörnen vid vattenytan och kippa efter andan. Om fiskarna verkar må bra skulle jag tro att testet inte är tillförligt...

                  Som redan har skrivits så borde bra ytcirkulation ge dig runt 8mg/L (även om nivåer på 4-5mg/L är ok). Det som skulle kunna förklara lägre nivåer är för mycket alger, för många fiskar, mycket "skräp" (matrester, bajs etc) som ruttnar. Alla dessa saker förbrukar syre.

                  Ja, och hur mycket syre behöver egentligen en fisk? Efter lite sökande har jag kommit fram till denna siffra:
                  1 kg akvariefisk förbrukar ~0,4g syre per timme. Vill du läsa mer om detta finns siffror och räkneexempel här http://www.bioconlabs.com/oxy.html

                  Ha det!
                  Ok det förklarar en hel del

                  Kommentar

                  Arbetssätt...