Uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hujedamig
    • July 2007
    • 167

    Uppstart

    Fyllde mitt kar (300 l) förra fredagen och mätte vattnet då:

    pH= 8
    NO2= 0,05
    kH= 15
    NH3/NH4= 0

    Jag tog 10 liter vatten från ett litet akvarie jag har som hade varit i gång ca 1 månad plus att jag kramade ur filtersvampen från det karet i det stora, sen i veckan fick 4 guppisar flytta in för att "skita" ner vattnet.
    Jag har mätat vattnet några ggr under veckan för jag förväntade mig att Nitrithalten skulle stiga, nu precis mätte jag igen:

    pH= 8
    NO2= 0,1 (kanske 0,2)
    kH= 16
    NH3/NH4= 0
    NO3= 20

    Borde inte Nitriten har stuckit iväg innan man börjar få Nitrat? Eller har jag uppfattat det fel? Det var första gången jag mätte Nitrat.

    Det har börjat växa lite alger på stenarna, bifogar en bild med lite alger:

    Klicka på bilden för större version

Namn: SANY0357.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,8 KB
ID: 2178384

    jag skall ha Malawi ciklider i karet frågan är när man kan börja köpa fiskar?
    man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Du skall vara mycket medveten om att de flesta nitrattester är ganska oexakta och de flesta störs mycket av lite nitrit i vattnet. Dvs lita inte på nitratmätningen. Fortsätt att krama ut din gamla filtersvamp i det nya karet (helst varje dag), mata väldigt försiktigt och du behöver inte ens få en mätbar nitrittopp om du har tur.

    MVH lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #3
      Eftersom du skriver att du bara mätt NO3 en gång så vet du ju inte vad det låg på innan, men det spelar inte så stor roll.

      Du har både NO2 och NO3 hela tiden, bara i olika proportioner.Men så länge belastningen från nedbrytningen inte är högre än att bakteriesamhället som omvandlar NO2 till NO3 klarar av det, så kommer du inte få en NO2-topp. 4 guppys i 300 l är ju ingen hög belastning direkt, och då du dessutom kramade i fungerande filtersörja så kom nog bakterierna igång fint. Men som jag bedömer situationen kommer bakterierna inte växa till sig mer än att de klarar av den belastning som finns i akvariet, vilket innebär att du inte kan ösa i massor med fisk nu när akvariet väl är "i balans". Långsam ökning av fiskbeståndet i kombination med sparsam matning är det bästa. Och fortsätt hålla koll på värdena så går det fint.

      Kommentar

      • Hujedamig
        • July 2007
        • 167

        #4
        Jag tänkte ha 3 olika sorters Malawi och borde om jag tolkat det rätt kunna köpa en sort nu? Isåfall blir det nog 7 stycken Golden så kan jag se vad som händer. Så avvaktar jag minst 1 vecka innan jag köper fler? Osv tills jag är klar. Tiden får jag bestämmas av hur det går med vattenvärdena.
        man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke/ Sally Santesson
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127769

        Kommentar

        Arbetssätt...