Strömavbrott!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Strömavbrott!!

    Hur klarar sig bakterierna med ett strömavbrott på 6-timmar?

    Bör jag tänka på något?
  • Arctic
    • March 2009
    • 281

    #2
    ajdå..låter inge kul. du kanske skulle testat att blåsa igenom filtret manuellt...mun mot filter metoden så att säga nä då.

    bakterierna dör ju eftersom det blir sämre syreflöde men jag tror inte alla dör så där poof.

    håll lite extra koll

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Har du ingen granne som kommer ha ström?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av Narii
        Har du ingen granne som kommer ha ström?
        Nej, dom kommer ta strömen i hela trappen ....
        Men jag får hoppas de klarar sig...själv är jag på jobb

        Tack för svaren

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Bakterierna kommer att klara sig bra men du bör rengöra ditt filter innan du sätter igång det igen. Är det hårt belastat så kommer det att bildas svavelväte i filtret och det kommer du att blåsa ut i karet när du startar. Stäng av filtret när du går hemmifrån - rengör när du kommer hem och starta.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • dhuron

            • March 2007
            • 119

            #6
            eller så har man en UPS till filtret

            /tobbe

            Kommentar

            • Jerry_ciklid
              • January 2008
              • 476

              #7
              Jag minns när nån dåre råkade kapa kabeln mellan Danmark och Sverige (tror det var så)
              Hade 7 kar igång med massa Malawi- och Tanganyikayngel, gissa om jag var nojig. Fick låna ett aggregat av en polare så allt löste sig. Det är ett tips. Men karet klarar sig ett bra tag. Slå på lite nytt vatten om du ser att fiskarna börjar "shippa"

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Strömavbrott kan komma helt oväntat och vara länge så ett reservelverk är aldrig dumt.

                Blir det kris så rullar man ner vagnen med dieselaggregat på 11KW och kopplar in på inkommande strömmen, annars klarar man kortare med litet bensinverk på 3500W.

                Att köra pumpar en sån kort tid så räcker det att hämta in fritidsbatteriet och koppla på 12V-omvandlaren och plocka ut 220V

                Men på några timmar så ska det väl inte vara kris? Ofta på sommaren som man får rycka strömmen några timmar vid risk för åska.

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  jag har en batteridriven pump som jag kopplar in vid strömlöshet,den renar ju inte vattnet men bubblar så ytan rörs om iallafall
                  MammaMia

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ursprungligen postat av Martin85
                    Strömavbrott kan komma helt oväntat och vara länge så ett reservelverk är aldrig dumt.

                    Blir det kris så rullar man ner vagnen med dieselaggregat på 11KW och kopplar in på inkommande strömmen, annars klarar man kortare med litet bensinverk på 3500W.

                    Att köra pumpar en sån kort tid så räcker det att hämta in fritidsbatteriet och koppla på 12V-omvandlaren och plocka ut 220V

                    Men på några timmar så ska det väl inte vara kris? Ofta på sommaren som man får rycka strömmen några timmar vid risk för åska.
                    Jösses, skall det vara så nödvändigt att ha ett helt kraftverk hemma?

                    När drar du igång gasturbinen då?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...