Tunn grå hinna på ytan...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielpaniel
    • March 2009
    • 19

    Tunn grå hinna på ytan...?

    I mitt akvarium för tillfället så ligger det som en tunn grå hinna på ytan. Har mina aningar om att det kan vara för att det bildas för mycket "dåliga" bakterier istället för de "goda". Någon som varit med om liknande och hur har ni då löst problemet?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är mycket vanligt att man får ythinna. Hinnan består av fett och proteiner ur fodret, samt bakterier som knaprar på det. Hinnan är ofarlig men försämrar gasutbytet mellan vatten och atmosfär. Får man en tjock, "skrovlig"/"trådig" hinna tyder det dock på att man har stillastående vatten i akvariet och bör förbättra cirkulationen för att undvika syrebrist.

    Förbättrad cirkulation och fettsnålare mat minskar hinnan. Risfisk (Oryzias sp.), och i viss mån också levandefödare som Platy, äter gärna hinnan.

    Det finns särskilda ytinsug för ytterfilter som helt kan eliminera hinnan. Undvik dock Eheims ytinsug, som är feldesignat och inte fungerar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • danielpaniel
      • March 2009
      • 19

      #3
      Då förstår jag vad det är, lite som jag trodde men du visste exakt tydligen, tack!

      Kommentar

      Arbetssätt...