Mjölkigt vatten i mitt 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Mjölkigt vatten i mitt 180

    Idag när jag kom hem från jobbet var vattnet i mitt 180 liters mjölkigt/dimmigt.

    Karet är startad i september 2008 och har alltså gått i ett halvår.
    I det går i huvudsak ett antal ap. cacatuoidesungdomar födda i oktober och räkor . Cacaduorna matas en gång om dagen i huvudsak med nauplier och djupfryst.

    Växterna har i huvudsak bestått av cryptocoryne och hornsärv samt sedan ett några veckor sedan även av någon hygrophilasort.

    Pumpen är en Fluval +4, ensam sedan några veckor tillbaka.

    Det som hänt i karet den senaste veckan är att jag tillfört 4 endlershanar och två corydoraungdomar samt plockat bort en 5 cm stor ancistrus. Jag gjorde vattenbyte i lördags på ca 25%, vilket jag gör veckovis. De senaste 5 dagarna har jag även gått över från djupfryst till granulat och minskat matningen.

    Jag upptäckte att hornsärven och vattenpesten hade pga vattendraget lindat in sig i hygrophilan så det hade blivit en tight lian på ca 2 cm i diameter och givetvis så var inte växterna i detta rep alltför pigga. Så jag plockade ur all vattenpest och hornsärv ur burken. De friska delarna lade jag i en annan balja och de som inte såg tiptop ut slängde jag.

    Pumpen hade också tappat flödet nästan helt, så jag kramade ur filtermattorna och riktade flödet längsmed bakrutan. Nu är det ju ett annat sprutt på pumpen, men den blåste på bra även igår. Det är under natten/dagen som flödet avstannat och så hände detta.

    Jag tror att det är infusorier som blommat ut i detta kar, men vet inte säkert. Om det är infusorier är det ju mat till fiskarna eller?

    Borde jag göra något mer aktivt eller skall jag avvakta?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Om det är infusorier tycker jag att du skall avvakta och få ordning på balansen igen. Förmodligen "dog" ditt filter vid rengöringen alternativt att du rubbade för mycket när du både gjorde vattenbyte och rengjorde filtret på samma gång. Nitrivec kan ju hjälpa. Men det är ju bara jag...
    För mig var det bara väntan och en j-a massa nitrivec som löste problemet. Jag vet andra som kört "dialys" på akvariet och fått ordning på det men jag skulle inte våga det.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ursprungligen postat av TinaM

      Pumpen hade också tappat flödet nästan helt, så jag kramade ur filtermattorna och riktade flödet längsmed bakrutan. Nu är det ju ett annat sprutt på pumpen, men den blåste på bra även igår. Det är under natten/dagen som flödet avstannat och så hände detta.
      varför din fluval plötsligt tappade flöde tror jag beror på att filtermattorna åker ihop när det är mycket smuts i dem och då blir det plötsligt tvärnit i insuget jag har löst detta problem genom att lägga en remsa filtermatta(ca1x1x15cm) imellan de två mattorna som förhindrar dem att åka ihop och sen kan man köra filtret i "oändlighet"

      vad det gäller ditt vita vatten så tror jag att du fått en bakterie tillväxt i vattnet och det kan vara en bra ide att göra större delvattenbyten!
      Senast redigerad av åheim; 17 March 2009, 17:21.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Varmt tack för tipset.
        Vad har du för ppm i den remsa filtermatta som du lägger emellan de filtermattorna som följer med pumpen?

        Vattnet i karet var betydligt klarare idag än igår av någon anledning - om ej tillnärmelsevis klart, så jag avvaktar gärna ett par dagar till innan jag börjar köra med kraftiga delvattenbyten. Fiskarna i karet verkar helt obekymrade över det som hänt.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Idag är vattnet kristallklart igen.

          Det jag gjorde, förutom det jag skrev i mitt inledande inlägg, var att jag kortade ner lystiden med 2 timmar dvs till 8 timmar. Inga vattenbyten.

          Vattnet började klarna redan för ett par dagar sedan och de senaste dagarna har jag ärligt talat inte kollat. Men idag när jag kör vattenbyten i karen kollade jag alltså och det såg bra ut.

          Kanske någon annan har nytta av min erfarenhet.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          Arbetssätt...