Aktivit kol + räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Aktivit kol + räkor?

    Just nu finns det aktivt kol i filtret till mitt räk akvarium, och jag har två frågor:

    1. Kan det skada räkorna?
    2. Om inte, hur länge kan man ha det i vattnet innan det släpper ifrån sig gifterna igen?
    Tillbaks efter paus.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Mycket osannolikt, om inte kolet är gjort av impregnerat virke eller nåt sånt dumt.
    2) Aktivt kol slutar vara aktivt inom en vecka.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Och efter en vecka händer vad? Gör det ingen nytta eller släpper dte ifrån sig gifterna som jag hört talas om?

      Och efter denna vecka, bör jag lägga ditt nytt kol, eller är det bättre med att trycka ditt en extra bit filtermaterial? (Och isåfall, grovt eller fint material?)
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Efter en vecka tar kolet inte upp mer ämnen och en del av det som redan tagits upp kan komma lös igen.

        Låter man kolet vara kvar fungerar det som ett halvdåligt biologiskt filtermaterial (pga att porerna är så små täpps de snabbt igen av bakterier, så ytan är inte så stor när aktivt kol används som biologiskt filtermaterial).

        Jag låter oftast kolet vara kvar, men jag använder bara kol för att avfärga akvarievatten, och orkar inte öppna filtret bara för att ta ut kolet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Så med andra ord - vill du ha ett bättre filter så byt ut kolet mot mer grovporig filtermatta.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Okey, tack så mycket för svaren!
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            Arbetssätt...