Ph: 5,5-6 DH: 5-12.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sumpan
    • December 2008
    • 238

    Ph: 5,5-6 DH: 5-12.

    Hej.

    Kranvatttnet hemma hos mig har dessa värden: Ph 8,2 och 5-6 Dh.

    Om jag önskar att få dessa värden: Ph: 5,5 - 6 och Dh 5-6, hur ska jag bära mig åt.

    jesper
    200L Asien
    56L
    27L
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Är det totalhårdheten (GH) som är 5-6 DH eller är det alkaliniteten utryckt i KH som är 5-6 DH. Vart bor du och vad är anleningen till at du vill ne till dea pH?

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Sumpan
      • December 2008
      • 238

      #3
      Här är fakta om vattnet, jag ska ha fjärilsciklider, kardinaltetror och pansarmalar och de värderna bör funka har jag löst mig fram till:

      (Täby)

      Hårdhet och pH

      Vattnets hårdhetsgrad, alltså dess innehåll av kalcium och magnesium, mäts i "tyska grader" som betecknas 8 dH. Om vattnet är hårt kan kalk fällas ut i kaffebryggare, handfat och annat, och om det är mjukt ökar korrosionen i ledningar och på metalldetaljer i till exempel varmvattenberedare.

      I Täby är hårdhetsgraden mellan 5 och 6 8 dH, det vill säga medelhårt, på gränsen till mjukt. Dosering av tvätt- eller diskmedel kan med fördel göras enligt anvisningarna för mjukt vatten. Detta ger lägre tvätt- och diskmedelskostnader, bättre tvätt- och diskresultet samt minskar miljöpåverkan.
      Vattnet i Täby har ett pH på ungefär 8,2 det vill säga svagt basiskt.
      200L Asien
      56L
      27L

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Om det här har det skrivits kilometer med text. Sök på KH.

        Eller tittat lite på dessa trådar från senaste veckan





        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2885

          #5
          Ursprungligen postat av Sumpan
          Hej.

          Kranvatttnet hemma hos mig har dessa värden: Ph 8,2 och 5-6 Dh.

          Om jag önskar att få dessa värden: Ph: 5,5 - 6 och Dh 5-6, hur ska jag bära mig åt.

          jesper
          pH-värdet kommer ju på sikt att sjunka något helt naturligt i akvariet. Skall man försöka styra pH-värdet så är nog tillsats av CO2 genom ett bra system det som funkar i längden. pH-sänkande preparat vid varje delvattenbyte blir väl kanske krångligt och dyrt. Men för att hålla dom fiskar du nämner så är ser jag ingen anledning att "trixa" med pH.

          Kommentar

          • Sumpan
            • December 2008
            • 238

            #6
            Okey, men lite rötter/växter lär väll sänka Ph värdet en del + Att jag har ett par blad i (inte svenska) tror att de är avsedda för akvarieändamål, fick med dem när jag köpte ett akvarium och de var köpta i en butik någon stanns, finns det löv att köpa till akvarium?

            Jesper
            Senast redigerad av Sumpan; 16 March 2009, 15:06. Anledning: Felstavning
            200L Asien
            56L
            27L

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Sumpan
              Här är fakta om vattnet, jag ska ha fjärilsciklider, kardinaltetror och pansarmalar
              Mecka INTE med vattenkemin. Alla de fiskarna trivs alldeles utmärkt i Täbys kommunala kranvatten, och du löper oändligt mycket större risk att döda fiskarna genom att mecka med kemin än genom att låta den vara.

              Låter du bli att stöka med vattnet kommer pH att dala till 7.5, och allt är frid och fröjd.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Sumpan
                • December 2008
                • 238

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Mecka INTE med vattenkemin. Alla de fiskarna trivs alldeles utmärkt i Täbys kommunala kranvatten, och du löper oändligt mycket större risk att döda fiskarna genom att mecka med kemin än genom att låta den vara.

                Låter du bli att stöka med vattnet kommer pH att dala till 7.5, och allt är frid och fröjd.
                Okey skönt det verkar som flera här delar den åsikten, så jag håller mig till den, låter vettigt. Men hur var det med rötter/växter och löv, hur mycket kan man tänka sig att de sänker Ph nivån lägre?
                200L Asien
                56L
                27L

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sumpan
                  Men hur var det med rötter/växter och löv, hur mycket kan man tänka sig att de sänker Ph nivån lägre?
                  Inte märkbart. Vattnet är visserligen rätt mjukt, men pH torde ställa in sig kring 7.5 ändå.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Vad är KH:t i Täby Azur?

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Sumpan
                      • December 2008
                      • 238

                      #11
                      Okey, men ''summa sumarum'' (eller vad man nu brukar säga?)

                      1. Jag ska inte mecka med vattnet.
                      2. Det verkar som om eran erfarenhet säger att det kommer att gå bra med dessa
                      fiskar.

                      Tack för svaren!
                      200L Asien
                      56L
                      27L

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2885

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sumpan
                        Okey, men ''summa sumarum'' (eller vad man nu brukar säga?)

                        1. Jag ska inte mecka med vattnet.
                        2. Det verkar som om eran erfarenhet säger att det kommer att gå bra med dessa
                        fiskar.

                        Tack för svaren!
                        Din summering är helt rätt! Lycka till!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Vad är KH:t i Täby Azur?
                          KH = alkaliniteten = 69 mg/L = 3.8 dKH.

                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Se där perfekt vatten - då är det bara att sköta sina vattenbyten. - ni har tur ni.

                            MVH lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...