viktigt med ektozonsalt i karet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    viktigt med ektozonsalt i karet?

    Är det viktigt vid vattenbyten och så att tillsätta det? (dom säger ju det i djuraffären)
    både i malawikar och sällskap?

    Likaså vattenberedningsmedel? (heter de så?)

    är dessa 2 väldigt viktiga eller?
  • jfaks
    • February 2009
    • 36

    #2
    Salt verkar det vara lite delade meningar om fast att det skulle vara just Ekotozon verkar mest vara för att stilla zooäfferns resultaträkning om jag förstått det hela rätt. Havssalt verkar funka bra.

    Vattenberendningsmedel är att rek., själv använder jag Easy life och tycker det funkar kanon.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Dom enda gångerna som jag skulle tillsätta salt är antingen som lindring vid förhöjd nitrithalt eller vid ex ett svampangrepp även om det naturligtvis säkert finns vetenskapliga belägg för att jag har fel,(i mångt och mycket) annars blir det nog bara till nilaborre,(Victoriasjön) i övrigt äter jag inte malawi eller sällskapsfiskar.

      Vattenberedningsmedel kan vara ett nödvändigt komplement om din fastighet eller ditt kommunala/brunnsvatten kräver detta, normalt i Sverige idag är så inte fallet, kontrollera med din kommun vilken typ av vatten du har till din fastighet.

      Vad som är viktigt är att inte övermata samt att se till att vattnet i ett akvarium håller en hög syrehalt med ett stabilt kH värde, har du alltså detta med en fullgod filtrering med bra ytvattenrörelse utan för stor temperatur eller fisklast följer i de allra flesta fall en bra nitrifiering med goda levnadsvilkor som följd för dina fiskar.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        de gånger jag använt salt så har jag haft vanligt bordssalt som fungerat lika bra och det säger många andra åxo inklusive zoobutiken som tycker det, första gången jag frågade efter salt fick jag en hel påse gratis av dom, de sa det är så billigt så det fick jag å att jag nästa gång kunde ta det som var hemma,de ville inte pracka på en nån dyr sort inte(har mycket kvar då jag sällan tillsätter salt)
        MammaMia

        Kommentar

        Arbetssätt...