Vad har jag för vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Vad har jag för vatten?

    Har precis dragit igång mitt 320 liters kar efter 10 års vila från denna hobby. Kan ju konstatera att mycket har hänt under dessa 10 år... PMDD, EC och allt vad det heter.

    Tänker ha karet som ett sällskapskar men vill självklart att växterna ska trivas och bli fina. Fick problem med mycket grönalger direkt och kör sedan en vecka tillbaka med EC dagligen. Har läst att det inte har någon större effekt för växterna om man inte göder samtidigt. Tänkte därför beställa PMDD, men då måste man ju veta vad man har för vatten, och här avslöjas det att det är väldigt många år sedan man läste kemi...

    Jag har egen brunn och gjorde en vattenanalys för ett par år sedan, utgår från att de värdena gäller ännu för då var det:
    Ph 7.6
    Alkalinitet 75 mg HCO3/l
    Konduktivitet 24 mS/m
    Hårdhet total 3.8
    Ca 17 mg/l
    Fe 0,026 mg/l
    Mg 6.2 mg/l
    Nitrat <0,007 mg/l

    Som dricksvatten är det tydligen bra åtminstone. Men är det rätt tolkat av mig att eftersom den totala hårdheten är 3.8 så ska jag ha PMDD för mjuka vatten, eller gör akvariet i sig att värdena ändras? Hur mäter man det lättast?

    Vilken massa frågor... Hoppas det finns någon vänlig kemist därute!
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ditt KH är ca 3,5 uttryckt som KH (KH är det sättet som akvarister uttrycker alkaliniteten som och där du lär hitta referenser till här på Zoopet) Får du alkaliniteten som HCO3 så skall du dividera värdet med ca 21,5 för att få KH - vill du ha alkaliniteten i mekv så tar du värdet för alkaliniteten i gram per liter - i detta fall 0,075 och dividerar med molvikten för HCO3 (61 g) och multiplicerar med 1000 - då får du hur många mmol/l HCO3 du har i vattnet och per definition så är 1 mmol/l av HCO3 = 1 mekv. I ditt fall blir alkaliniteten uttryckt i mekv ca 1,23. Du har i stort sett fyra sätt att utrycka alkalinitet - mg HCO3 per liter, mg CaCO3 per liter, mekv/l och akvaristernas KH. I korthet kan man säga att KH = 2,8 *mekv(eller mmol HCO3), KH = ppm CaCO3/17,9. KH = ppm HCO3/21,5. Din totalhårdhet säger att du har ett mjukt vatten men ett relativt bra akvarievatten eftersom KH i kranen ligger på 3,5.

    Du har helt rätt om att värdena kommer att sjunka i akvariet - då framförallt KH. Om man skall ha ett rättvisande KH så bör det alltid tas ca en dag efter ett vattenbyte.

    Vilken typ av PPMD du skall köra överlåter jag åt experterna.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      vill du ha alkaliniteten i mekv så tar du värdet för alkaliniteten i gram per liter - i detta fall 0,075 och dividerar med molvikten för HCO3 (61 g) och multiplicerar med 1000
      Då HCO3-värdet redan stod i mg/l var det kanske lite onödigt att dividera med 1000 för att sedan multiplicera med 1000 igen...

      Det jag egentligen ville säga var: Tack Lasse. Jag har letat efter en definition på förhållandet mellan alkalinitet (i mekv/l som jag är van vid) och detta eländiga KH. Nu har jag äntligen fått det. Vet du (eller någon annan) varfrån omvandlingsfaktorn 2,8 för att omvandla KH till mekv HCO3/l kommer? Varför har man valt att uttrycka alkaliniteten i KH överhuvudtaget?

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Ja det var bara för att jag vill dividera samma viktenhet - min hjärna fungerar lite så tyvärr

        Jag har en trolig förklaring och det inbegriper olika kulturer och olika tidsåldrar. Först står begreppet karbonathårdhet för olika saker i Sverige och Tyskland. Vår tekniska betteckning för karbonathårdhet (som du lär dig i skolan) avser den delen av hårdheten (dvs mängden kalcium och magnesium) som kommer från urlakad kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat. det är denna del av håprdheten som sedan kommer att fälla ut som pannsten och andra otrevligheter. Det kalcium och magnesium som urlakats från andra källor (ex kalciumsulfat) har ju inte med sig sin karbonatdel och kan därför inte bilda pannsten. Tyskarna avser inte alls detta med sin karbonathårdhet utan de avser istället en alkanitet där en tysk hårdhetsgrad motsvarar ca 17,857 mg/l CaCO3 och alltså 1 i KH kommer att motsvara 10,70 mg som CO3. Nu kommer det svåra (som jag nog inte helt begripet än) och det är när man skall omvandla det tyska KH till mg/l HCO3. Eftersom det fortfarande gäller alkaliniteten så är det CO3 delen vi är intresserade av och då är det så vad jag förstår att CaCO3 som ger upphov till 2HCO3 enligt formeln CaCO3 + CO2 + H2O <-> Ca + 2HCO3. Detta innebär att skall vi uttrycka 1 i KH som mg/l HCO3 så måste vi räkna med 2HCO3 . Så långt är det klart men jag har försökt att räkna fram faktorn (som är 2,78) men får ca 10 hundradelar fel.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Carassius
          • January 2006
          • 81

          #5
          Ledsen om jag tjatar ut ett redan uttjatat ämne. Den som inte är barnsligt intresserad av vattenkemi kan sluta läsa här.

          Jag får inte heller siffrorna att gå ihop riktigt.
          Om nu KH1 motsvarar 17,857 mg CaCO3/l så innebär det ca 0,1784 mmol CaCO3 (17,857/100,09) och följdaktligen samma antal mol CO3.
          Vi multiplicerar detta med två eftersom 1 mol CaCO3, som du (Lasse) skrev, ger upphov till 2 mol HCO3 då CaCO3 löser sig i vatten mha kolsyra. Då får vi 2*0,1784=0,3568 mmol HCO3/l.

          Eftersom vi nu har räknat ut koncentrationen av HCO3 vid KH=1 så ska vi genom 1/0,3568 få fram faktorn som omvandlar alkaliniteten i mmol/l (eller mekv/l) till KH. 1/0,3568 = 2,8025

          Detta skiljer sig med ca 0,2 från 2,78 som du skrev att det "ska" vara. Jag får som sagt inte ihop det.
          Senast redigerad av Carassius; 17 March 2009, 20:22. Anledning: Stavfel - irriterande...

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Jag fick 2,78 från en artikel - har inte räknat så där noga - mitt 17,857 behöver ju inte heller vara korrekt. Men summan av kardemumman blir att man använder 2,8 som faktor för att omvandla mekv till KH.

            Jag tror också att skriverierna kanske har klargjort lite hur de olika storlekerna hänger ihop vad gäller KH i tyska hårdhetsgrader - mg/l som CaCO3, mg/l som HCO3 och mekv.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Carassius
              • January 2006
              • 81

              #7
              Ja för akvariesammanhang så räcker ju denna noggrannhet. Tycker dock inte om när saker inte stämmer riktigt...

              Kommentar

              Arbetssätt...